TODO SOBRE CIPRIANO: NOTICIAS Y DOCUMENTOS

SABADELL. 50è ANIVERSARI DE L'ASSASSINAT DE CIPRIANO MARTOS.

16/9/2023  



Gràcies a la gran feina i lluita de les Bruixes del Nord, i de les companyes i companys de militància de Cipriano Martos, es va inaugurar a Sabadell, en el 50è aniversari de la mort d'aquest militant antifranquista, l'espai de memòria que honora a aquesta víctima del feixisme, que encara espera justícia. Va ser una tarda molt emotiva amb molta participació i amb la representació de l'obra Molotov a l'aire lliure. Una jornada de memòria i reivindicació popular com es mereix la família i els seus camarades. Cipriano Martos. Honor i Glòria. Ni oblit, ni perdó.














Homenatge a Cipriano Martos. Antonio Velasco. 



FONS D'ARMARI. CANAL REUS. CIPRIANO MARTOS.

Fons d'Armari fa un repàs a la informació de la ciutat a través de la mirada de Canal Reus al llarg dels seus 25 anys d'història. Recordem la figura de Cipriano Martos, militant antifranquista que va ser torturat i assassinat a Reus pel règim franquista.

ANTONIO MARTOS RECIBE LA MEMORIA DE LA EXHUMACIÓN DE SU HERMANO CIPRIANO.

28/5/2023

 


El Govern culmina el proceso de recuperación de los restos de Cipriano Martos con la entrega de la Memoria de Identificación a la familia del militante antifranquista detenido, torturado y asesinado por la Guardia Civil en 1973. Se trata de un documento de casi 200 páginas donde se detalla el trabajo de todos los profesionales implicados en las tareas de investigación e identificación de los restos, localizados en el cementerio de Reus. Público.








CIPRIANO MARTOS JIMÉNEZ SERÁ INHUMADO EL 3 DE JUNIO EN HUÉTOR TÁJAR, GRANADA.

12/5/2023



Los restos de Cipriano Martos Jiménez serán trasladadas por la Generalitat de Catalunya y entregados en junio a la familia en su localidad natal. De este modo se da cumplimiento a los deseos de su hermano Antonio, que reiteró esta petición ante los responsables de la exhumación de la Generalitat de Catalunya y los medios de comunicación. La inhumación se llevará a cabo el sábado 3 de junio a las 10:45 al cementerio de Huétor-Tájar. Previamente, a las 10 de la mañana, se hará un acto de memoria y dignidad en recuerdo de Cipriano y de su lucha. En este acto estarán presentes representantes del Ayuntamiento de Huétor-Tájar y la Generalitat de Cataluña con la asistencia de la consellera de Justícia.

La inhumación de Cipriano Martos pondrá punto final a una reivindicación de familiares, de compañeras y compañeros de militancia de Cipriano y de activistas de los derechos humanos para las víctimas del franquismo y la transición, como nuestra Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina, que tanto ha trabajado para hacer posible este día de verdad, justicia y reparación.

Recordamos que a pesar de la alegría por poder realizar esta inhumación queda mucha tristeza entre todas aquellas personas que esperan desde hace décadas que sus seres queridos sean exhumados y devueltos a casa. En Catalunya quedan más de 900 fosas por abrir. Como siempre recuerda Antonio Martos, mi hermano es uno, pero quedan muchos todavía.

La lucha por la justicia para Cipriano Martos Jiménez continúa adelante en forma de querella interpuesta en la República Argentina para juzgar a los responsables de la muerte de su hermano.

ÉS CIPRIANO MARTOS JIMÉNEZ, L' ADN HO CONFIRMA.

Sabadell 22/02/2023 

L'Antonio amb les companyes Francesca García, també companya de militància d'en Cipriano, i Carmen Contero, querellant a la República Argentina, que el van acompanyar en aquest dia tan important per a la família Martos Jiménez.




Avui torna a ser un dia important en la nostra lluita per la veritat, la justícia i la reparació, les proves d'ADN confirmen que les restes exhumades a Reus corresponen al lluitador antifeixista Cipriano Martos Jiménez. Ara restem a l'espera que el Jutjat d'Instrucció Número 1 de Reus autoritzi l'entrega dels ossos d'en Cipriano als seus familiars. 

Volem recordar que sense l'esforç de les entitats de memòria, i en concret de la nostra Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina i de la Mesa de Catalunya d'Entitats Memorialistes, conjuntament amb la família, no hauríem arribat fins aquí. La foto hauria de ser molt i molt gran per encabir tothom que ho ha fet possible, tothom que ha col·laborat en aquesta lluita guanyada. Milers de gràcies. 


https://elpais.com/espana/catalunya/2023-02-22/las-pruebas-de-adn-confirman-el-hallazgo-de-los-restos-de-cipriano-martos.html?outputType=amp

https://twitter.com/justiciacat/status/1628396588270858241?t=uhV_0lSJl8Bteg92ScpAWQ&s=19

https://twitter.com/cupnacional/status/1628301045993549825?t=Yf7aac6s_0jugoZ9YIudpA&s=08

https://www.diaridesabadell.com/2023/02/22/restes-cipriano-martos-sabadell-2/

https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/telenoticies-comarques/cas-cipriano-martos-lestudi-dadn-confirma-que-el-cos-exhumat-a-reus-es-el-del-militant-antifranquista/video/6205033/

https://radiosabadell.fm/noticia/ladn-confirma-la-identitat-de-cipriano-martos-les-restes-exhumades-reus

https://www.diaridetarragona.com/reus/el-adn-lo-confirma-los-restos-hallados-en-reus-son-de-cipriano-martos-BK13918018

https://andaluciainformacion.es/granada/1204381/el-adn-confirma-el-hallazgo-de-los-restos-de-cipriano-martos/

https://www.elperiodico.com/es/politica/20230222/cipirano-martos-antifranquista-fosas-memoria-historica-identificado-adn-83387937

https://www.cope.es/actualidad/espana/noticias/las-pruebas-adn-confirman-hallazgo-los-restos-cipriano-martos-20230222_2565157

https://twitter.com/ideal_granada/status/1628368561444950019?t=DHIYk4Pl4uruVTus0qWyWQ&s=08

https://www.publico.es/public/confirmada-identificacio-les-restes-militant-antifranquista-cipriano-martos.html?utm_medium=Public&utm_source=Twitter#Echobox=1677050438

https://www.ara.cat/cultura/identifiquen-cipriano-martos-partit-comunista-fossa-comu-guardia-civil_1_4632710.html

https://www.ccma.cat/324/identificat-el-cos-del-militant-antifranquista-cipriano-martos-assassinat-fa-50-anys/noticia/3213827/

https://www.vilaweb.cat/noticies/identifiquen-les-restes-de-lantifranquista-cipriano-martos/

https://www.granadahoy.com/provincia/antifranquista-Cipriano-Martos-Granada-Reus-identificado-ADN_0_1768623462.html


PODEM CELEBRAR QUE CIPRIANO MARTOS HA ESTAT EXHUMAT.


Vam tancar l'any dient que celebraríem les victòries del 2023, a falta de les proves d'ADN, podem començar aquest any celebrant que Cipriano Martos ha estat exhumat, després de quasi 50 anys del seu assassinat a mans de la Guardia Civil a la caserna de Reus. 



GRAFCAT4830. REUS (TARRAGONA) (ESPAÑA), 11/01/2023.- Los trabajos de excavación iniciados en diciembre en el cementerio de Reus (Tarragona) para exhumar los restos del militante antifranquista Cipriano Martos, muerto tras su detención en 1973, pueden haber dado ya su fruto. En la imagen el presidente de la Generalitat, Pere Aragonès (c), la consellera de Justicia, Derechos y Memoria, Gemma Ubasart, (2d); el alcalde de Reus, Carles Pellicer (2i) , y Antonio Martos (3d), hermano del militante antifranquista Cipriano Martos, que que han visitado la zona de excavación en el cementerio. EFE/Quique García.

Localizan los posibles restos del antifranquista Cipriano Martos en Reus

11 enero 2023

Reus (Tarragona) (EFE).- Los trabajos de excavación iniciados en diciembre en el cementerio de Reus (Tarragona) para exhumar los restos del militante antifranquista Cipriano Martos, muerto tras su detención en 1973, pueden haber dado ya su fruto.

Aún falta practicar las pruebas de ADN para corroborarlo, pero los técnicos encargados de llevar a cabo los trabajos de exhumación hallaron ayer martes, en la fosa 11 del cementerio general de Reus, los restos de un cuerpo que es compatible con la descripción física de Martos y con la ubicación que consta en los registros funerarios municipales de 1973.

Así lo ha anunciado este miércoles el presidente de la Generalitat, Pere Aragonès, que ha visitado la zona de excavación en el cementerio, junto a la consellera de Justicia, Gemma Ubasart, y el alcalde de Reus, Carles Pellicer, entre otras autoridades, además de Antonio Martos, hermano de la víctima.

Tras un mes de excavación -las tareas se iniciaron el 12 de diciembre-, los arqueólogos que trabajan sobre el terreno encontraron ayer martes los restos de un hombre adulto joven, a cuatro metros de profundidad, con características muy coincidentes con Martos.

En concreto, se trata de un cuerpo al que se le practicó una autopsia completa de tórax y cráneo: Martos fue, efectivamente, autopsiado por dos médicos forenses tras fallecer el 17 de septiembre de 1973, víctima de la ingesta de ácido sulfúrico en el transcurso de un interrogatorio con torturas en el cuartel de la Guardia Civil de Reus.

Hay un elemento más que lleva a los técnicos a pensar que puede tratarse del cuerpo que buscaban: la marca de una lesión ósea en el hombro izquierdo, que coincide con un episodio de su infancia en un núcleo rural en Loja (Granada), cuando se cayó de una mula y se rompió un hueso, sin poder recibir apenas atención médica.

Francesc Florensa, arqueólogo director de la intervención, de la empresa Atics, y Núria Armentano, responsable de la exploración antropológica, se han mostrado «prudentes» hasta que terminen los trabajos de comprobación, que pueden alargarse uno o dos meses más.

Habrá primero un estudio antropológico para confirmar que coinciden los rasgos de los restos encontrados con los de Martos y, además, se realizará un estudio genético, para comparar el ADN del esqueleto con el del hermano de la víctima.

Pero tan claro lo tienen los técnicos de que esos pueden ser los restos de Cipriano Martos que ya han descartado analizar los otros 40 cuerpos exhumados este último mes de la misma fosa de beneficencia, que corresponden a civiles no represaliados y que serán enterrados de nuevo cuando finalice la intervención.

Tras escuchar las explicaciones de los arqueólogos, acompañado de Aragonès y Ubasart, Antonio Martos se ha «felicitado» por el posible hallazgo del cuerpo de su hermano.

En caso de confirmarse, la familia prevé trasladar los restos a su tierra de origen, para que reposen en el cementerio de Huétor-Tájar (Granada), junto a sus padres, que «murieron con toda la pena en el alma por no haber podido besarlo, ni tan siquiera verlo, cuando murió», ha afirmado Antonio.



El hermano de Cipriano Martos junto al president Pere Aragonès y la consellera Gemma Ubasart. EFE/Quique García.

Aragonès se ha mostrado asimismo esperanzado en que esta exhumación, impulsada por la dirección general de Memoria Democrática de la conselleria que lidera Ubasart, permitirá dar un paso más para «restituir la dignidad» de la víctima, que fue tratada «de manera totalmente inhumana» por la Guardia Civil en los últimos años del franquismo.

Cipriano Martos nació en 1942 en un núcleo de casas dentro del término municipal de Loja, en el seno de una familia de campesinos pobres, y emigró en 1969 a Sabadell (Barcelona), donde se politizó y se enroló en el PCE (ml) y el FRAP.

Ya en la clandestinidad, el partido lo destinó a una célula en Reus, donde en agosto de 1973 fue detenido por la Guardia Civil, que lo interrogó durante más de dos días, hasta que la ingesta de ácido sulfúrico obligó a ingresarlo en el Hospital de Sant Joan, donde agonizó durante 21 días, sin que su familia supiera dónde estaba.

El caso fue incluido en 2014 en la macroquerella ante la justicia argentina por crímenes del franquismo.

Links:

https://twitter.com/perearagones/status/1613159678619357184

https://www.vilaweb.cat/noticies/identificades-restes-cipriano-martos-cementiri-reus/?s=35

https://www.cope.es/actualidad/espana/noticias/localizan-los-posibles-restos-del-antifranquista-cipriano-martos-reus-20230111_2489408

https://www.eldiario.es/catalunya/identificados-restos-cipriano-martos-ultimo-desaparecido-franquismo_1_9857208.html

https://www.diarimes.com/noticies/reus/2023/01/11/identifiquen_les_restes_cipriano_martos_cementiri_reus_espera_confirmacio_adn_132270_1092.html



COMENCEN ELS TREBALLS D'EXHUMACIÓ DE CIPRIANO MARTOS JIMÉNEZ I VOLEM DONAR LES GRÀCIES

Dilluns 12 de desembre de 2022 serà per sempre per a nosaltres un dia per celebrar.  L'Antonio Martos Jiménez va poder veure com començaven els treballs d'exhumació del seu germà Cipriano, un dia tan emotiu com esperat per la família i per totes les persones que amb la seva determinació, solidaritat i suport han fet possible aquesta fita. 



Aquesta exhumació la farà l'empresa ATICS. L'encarregat de dirigir aquests treballs va explicar a l'Antonio amb tot detall com es durà a terme, amb total cura i respecte, serietat, rigorositat i provada professionalitat. El temps estimat de durada dels treballs serà entre dos i tres mesos en funció de les condicions en què es trobi la fossa quan sigui oberta.


L'Antonio en aquest dia tan esperat va estar acompanyat per altres querellants a la República Argentina com ell mateix. Una querella que continua viva i de la qual esperem la justícia denegada per l'estat espanyol a la família Martos i que els autors materials de la sàdica tortura i mort d'en Cipriano, així com els responsables que els van blindar d'impunitat fins avui dia, siguin condemnats pels seus crims de lesa humanitat, crims que no tenen prescripció. 


Antonio va ser rebut al cementiri de Reus pel nou Director General de Memòria Democràtica Alfons Aragoneses, per la vicealcaldessa de Reus Noemí Llauradó així com per la regidora Montserrat Flores. A la regidora Flores, que ha estat en continu contacte informant puntualment a la nostra Xarxa, li volen agrair la seva tasca. Ella conjuntament amb el Director de Serveis Funeraris de Reus José A. Álvarez es van comprometre a reubicar i resignificar el monòlit que els companys de militància de Cipriano van col·locar a la Fossa 11 del cementiri el 1978. La memòria de Cipriano no pot desaparèixer d'un espai on ha restat per imperatiu de la repressora dictadura els darrers 39 anys, seria com esborrar el terrible crim que es va cometre amb ell.

Acte d'homenatge i record a Cipriano dels companys i companyes de militància. 1979.


També va ser citada la premsa. Van ser presents diferents mitjans locals i nacionals, televisions, ràdios i premsa escrita. L'Antonio es va mostrar molt agraït pel ressò mediàtic que està tenint la notícia de l'exhumació del seu germà, no només per en Cipriano, també per totes les víctimes silenciades i anònimes que encara esperen justícia, per totes les víctimes de desaparició forçada que esperen ser exhumades. 


Quan s'assoleix una victòria com aquesta s'ha de celebrar, aquest ha estat un triomf col·lectiu i volem agrair tanta solidaritat. Les gràcies de l'Antonio són extenses. Les nostres encara més. Volem donar les gràcies, en primer lloc, a les companyes i companys d'en Cipriano que van mantenir la seva memòria viva. Gràcies a les companyes i companys querellants de la nostra Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina que han acompanyat en tot aquest procés a l'Antonio amb estimació i esperit de lluita, especialment a les companyes Carmen Contero i Maite Blázquez i als company Felipe Moreno i Marc Antoni Malagarriga. Moltes gràcies als nostres advocats de la querella argentina Ana Messuti i Máximo Castex. Gràcies a René Pacheco i a l'ARMH per haver fet l'informe d'exhumació, que es va presentar a la justícia de la República Argentina, i que ens va encoratjar a mantenir que aquesta exhumació era possible davant les negatives de la Generalitat. Gràcies a David Ballester pel seu llibre Vides truncades. Gràcies a l'historiador Salvador Palomar per la seva valuosa aportació a la querella de Cipriano. Gràcies a Sense Ficció de TV3 pel seu documental Vides truncades. Gràcies a l'artista Lola Lasurt per la seva generosa col·laboració que amb la seva obra ha contribuït a la recuperació de la memòria de Cipriano Martos. Gràcies a Roger Mateos pel seu magnífic llibre Caso Cipriano Martos: Vida y muerte de un militante antifranquista, que va treure de l'anonimat a Cipriano. Gràcies a Nan Valentí i David Pintó per la seva meravellosa obra de teatre Molotov sobre la vida i mort de Cipriano. Gràcies a les coratjoses Bruixes del Nord de Sabadell per aconseguir que una plaça de la seva localitat porti el nom d'aquest lluitador antifranquista. Gràcies als centenars de signants, entitats i persones, del manifest per l'exhumació d'en Cipriano, col·laboradors necessaris. Gràcies al grup municipal de la CUP de Reus per portar el 2018 al Ple la petició d'un carrer per a en Cipriano, no va poder ser. Gràcies al Departament de Justícia, Drets i Memòria i en especial a l'exconsellera Lourdes Ciuró per haver fet honor al seu compromís amb l'Antonio i amb la nostra Xarxa. Gràcies a l'ajuntament de Reus per haver posat tots els mitjans per fer possible l'inici d'aquests treballs. Gràcies a l'empresa ATICS per encarregar-se d'aquesta exhumació. Gràcies a la premsa que ha donat veu a l'Antonio i ha fet possible que l'assassinat del seu germà no hagi quedat soterrat en silenci. Gràcies a les companyes i companys de la Mesa de Catalunya d'Entitats Memorialistes per haver caminat al costat de l'Antonio per la costeruda senda de la veritat, la justícia i la reparació per a les víctimes del franquisme i la transició. I les gràcies més rotundes a l'Antonio Martos Jiménez i a tota la seva família. 

Balada del que nunca fue a Granada.

"... Venid los que nunca fuisteis a Granada.
Hay sangre caída, sangre que me llama.
Nunca entré en Granada.

Hay sangre caída del mejor hermano.
Sangre por los mirtos y aguas de los patios.
Nunca fui a Granada.

Del mejor amigo, por los arrayanes.
Sangre por el Darro, por el Genil sangre.
Nunca vi Granada.

Si altas son las torres, el valor es alto.
Venid por montañas, por mares y campos.
Entraré en Granada."

Rafael Alberti a Federico García Lorca, víctima de desaparició forçada.

A Granada, quan acabin els treballs d'exhumació i les proves d'ADN, portarem a Cipriano per fer possible el retrobament amb els seus pares, enterrats al cementiri de Huétor Tájar. La seva mare i el seu pare van morir amb una gran pena a l'ànima, com diu l'Antonio, per no haver pogut acomiadar-se del fill que li van robar els botxins de la dictadura feixista.

Castellano:

El lunes 12 de diciembre de 2022 será por siempre para nosotros un día para celebrar. Antonio Martos Jiménez pudo ver como empezaban los trabajos de exhumación de su hermano Cipriano, un día tan emotivo como esperado por la familia y por todas las personas que con su determinación, solidaridad y apoyo han hecho posible esta victoria.

Esta exhumación está a cargo de la empresa ATICS. El encargado de dirigir estos trabajos explicó a Antonio con todo detalle como se llevará a cabo, con total respeto, seriedad, rigurosidad y probada profesionalidad. El tiempo estimado de duración de los trabajos será entre dos y tres meses en función de las condiciones en que se encuentre la fosa cuando sea abierta.

Antonio en este día tan esperado estuvo acompañado por otros querellantes en la República Argentina como él mismo. Una querella que continúa viva y de la cual esperamos la justicia denegada por el estado español a la familia Martos y que los autores materiales de la sádica tortura y muerte de Cipriano, así como los responsables que los blindaron de impunidad hasta hoy, sean condenados por sus crímenes de lesa humanidad, crímenes que no tienen prescripción.

Antonio fue recibido en el cementerio de Reus por el nuevo Director General de Memoria Democrática de la Generalitat de Catalunya Alfons Aragoneses, por la vicealcaldesa de la localidad de Reus Noemí Llauradó así como por la concejala Montserrat Flores. A la concejala Flores, que ha estado en continuo contacto informando puntualmente a nuestra Xarxa, le queremos agradecer su atención. Ella conjuntamente con el Director de Servicios Funerarios de Reus José A. Álvarez se comprometieron a reubicar y resignificar el monolito que los compañeros de militancia de Cipriano colocaron a la Fosa 11 del cementerio el 1978. La memoria de Cipriano no puede desaparecer de un espacio donde ha permanecido por imperativo de la represora dictadura los últimos 39 años, seria como borrar el terrible crimen que se cometió con él.

También fue citada la prensa estando presentes diferentes medios locales y nacionales de Catalunya, televisiones, radios y prensa escrita. Antonio se mostró muy agradecido por el eco mediático que está teniendo la noticia de la exhumación de su hermano, no solo por Cipriano, también por todas las víctimas silenciadas y anónimas que todavía esperan justicia, por todas las víctimas de desaparición forzada que esperan ser exhumadas.

Cuando se logra una victoria como esta se tiene que celebrar, este ha sido un triunfo colectivo y queremos agradecer tanta solidaridad. Las gracias de Antonio son extensas. Las nuestras todavía más. Queremos dar las gracias, en primer lugar, a las compañeras y compañeros de Cipriano que mantuvieron su memoria viva, en especial a nuestro compañero Joan Aguirrezabal. Gracias a las compañeras y compañeros querellantes de nuestra Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina que han acompañado en todo este proceso a Antonio con todo el cariño y con espíritu de lucha, especialmente a las compañeras Carmen Contero y Maite Blázquez y a los compañeros Felipe Moreno y Marc Antoni Malagarriga. Muchas gracias a nuestros abogados de la querella argentina Ana Messuti y Máximo Castex. Gracias a René Pacheco y a la ARMH por haber hecho el primer informe de exhumación de Cipriano, que se presentó a la justicia de la República Argentina, y que nos alentó a mantener que esta exhumación era posible ante las negativas de la Generalitat. Gracias a David Ballester por su libro Vides truncades. Gracias al historiador Salvador Palomera por su valiosísima aportación a la querella de Cipriano. Gracias a Sense Ficció de TV3 por su documental Vides truncades. Gracias a la artista Lola Lasurt por su generosa colaboración que con su obra ha contribuido a la recuperación de la memoria de Cipriano. Gracias a Roger Mateos por su magnífico libro Caso Cipriano Martos: Vida y muerte de un militante antifranquista, que sacó del anonimato a Cipriano. Gracias a Nan Valentí y David Pintó por su maravillosa obra de teatro Molotov sobre la vida y muerte de Cipriano. Gracias a las combativas Bruixes del Nord de Sabadell por conseguir que una plaza de su localidad lleve el nombre de este luchador antifranquista. Gracias a los centenares de firmantes, entidades y personas, del manifiesto por la exhumación de Cipriano, colaboradores necesarios. Gracias al grupo municipal de la CUP de Reus por llevar al Pleno en 2018 la petición de una calle para Cipriano, no pudo ser. Gracias al Departamento de Justicia, Derechos y Memoria de la Generalitat de Catalunya y en especial a la ex consejera Lourdes Ciuró por haber dado cumplimiento a su compromiso con Antonio y con nuestra Xarxa. Gracias al ayuntamiento de Reus por haber puesto todos los medios para hacer posible el inicio de estos trabajos. Gracias a la empresa ATICS por encargarse de esta exhumación. Gracias a la prensa que ha dado voz a Antonio y ha hecho posible que el asesinato de su hermano no haya quedado enterrado en silencio. Gracias a las compañeras y compañeros de la Mesa de Catalunya d'Entidats Memorialistes por haber caminado junto a Antonio por la pedregosa senda de la verdad, la justicia y la reparación para las víctimas del franquismo y la transición. Y las gracias más rotundas a Antonio Martos Jiménez y a toda su familia.

Balada del que nunca fue a Granada.

"... Venid los que nunca fuisteis a Granada.
Hay sangre caída, sangre que me llama.
Nunca entré en Granada.

Hay sangre caída del mejor hermano.
Sangre miedo los mirtos y aguas de los patios.
Nunca estuve en Granada.

Del mejor amigo, miedo los arrayanes.
Sangre miedo lo Darro, miedo lo Genil sangre.
Nunca vino Granada.

Si altas su las tuestes, el valor se alto.
Venid miedo montañas, miedo madres y campos.
Entraré en Granada."

Rafael Alberti a Federico García Lorca, víctima de desaparición forzada.

A Granada, cuando acaben los trabajos de exhumación y las pruebas de ADN, llevaremos a Cipriano para hacer posible el reencuentro con sus padres, enterrados en el cementerio de Huétor Tájar. Su madre y su padre murieron con una gran pena en el alma, como dice Antonio, por no haber podido despedirse del hijo que le robaron los verdugos de la dictadura fascista.


Galeria fotogràfica:




Companys de militància d'en Cipriano Martos Jiménez.






Antonio Martos amb les companyes i companys de militància d'en Cipriano, de la Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina i el periodista Roger Mateos autor del Caso Cipriano Martos.


Recull de premsa:




























ELS TREBALLS D'EXHUMACIÓ DE CIPRIANO MARTOS COMENÇARAN LA SETMANA DEL 12 DE DESEMBRE DE 2022

El dijous 9 de desembre de 2021 l’Antonio Martos Jiménez conjuntament amb membres de la Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina es van reunir amb la consellera de Justícia, Lourdes Ciuró, i amb el Director General de Memòria Democràtica, Antoni Font. En aquesta reunió la consellera va traslladar el seu ferm compromís de fer realitat l’exhumació del lluitador antifranquista Cipriano Martos Jiménez l’any 2022. 

El 8 de febrer de 2022 la consellera Ciuró va anunciar que el Govern exhumaria Cipriano el segon semestre de l'any. El 31 de març de 2022 el Parlament de Catalunya, només amb el vot negatiu de Vox, va aprovar una resolució que avalava l'exhumació de Cipriano Martos Jiménez.

Ens vam felicitar per aquests avenços vers la veritat, la justícia i la reparació per a la família de Cipriano i per a totes les companyes i companys que els darrers anys han treballat de valent per fer possible aquesta fita. I vam dir que ens mantindríem amatents i faríem un seguiment de tot el procés previ a l’exhumació que, segons la consellera, havia de ser a finals d'aquest estiu. 

No serà a l'estiu, serà a la tardor quan comencin els treballs d'exhumació que han estat adjudicats a l'empresa Associació de Tècnics en Investigacions Culturals i Socials (ATICS). L'exhumació començarà la setmana del 12 de desembre, després d'una tensa espera de la finalització del període d'al·legacions d'oposició a l'obertura d'una fossa de beneficència amb 174 persones inhumades, on va ser il·legalment enterrat Cipriano Martos Jiménez. Els treballs tindran una durada d'entre dos i 3 mesos. Estem a les portes del final d'un camí que ha estat feixuc, però sempre combatiu.

Quan vam acabar la reunió del dia 9 de desembre els membres de la nostra Xarxa van lliurar a la consellera Ciuró una gran fotografia de Cipriano Martos amb el lema “Cipriano exhumació!”, perquè no oblidés el seu compromís i no va oblidar. Ara ens dirigim a la nova consellera de Justícia, Gemma Ubasart, perquè tampoc oblidi.

Gràcies a les més de mil persones signants del nostre manifest per exigir l’exhumació d’en Cipriano. Gràcies a tothom que ens heu acompanyat en aquest llarg camí per la vostra solidaritat i el vostre compromís.

Aquesta exhumació serà sens dubte una victòria col·lectiva de totes les persones defensores dels drets humans de les víctimes del franquisme i la transició. 

Castellano

El jueves 9 de diciembre de 2021 Antonio Martos Jiménez conjuntamente con miembros de la Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina  se reunieron con la consejera de Justicia, Lourdes Ciuró, y con el Director General de Memoria Democrática, Antoni Font. En esta reunión la consejera trasladó su firme compromiso de hacer realidad la exhumación del luchador antifranquista Cipriano Martos Jiménez en 2022.

El 8 de febrero de 2022 la consejera Ciuró anunció que el Gobierno exhumaría Cipriano el segundo semestre del año. El 31 de marzo de 2022 el Parlamento de Cataluña, solo con el voto negativo de Vox, aprobó una resolución que avalaba la exhumación de Cipriano Martos Jiménez.

Nos felicitamos por estos pasos hacia la verdad, la justicia y la reparación para la familia de Cipriano y para todas las compañeras y compañeros que los últimos años han trabajado sin descanso para hacer posible esta meta. Y dijimos que nos mantendríamos atentos y haríamos un seguimiento de todo el proceso previo a la exhumación que, según la consejera, sería a finales de este verano.

No será en verano, será en otoño cuando empiecen los trabajos de exhumación que han sido adjudicados a la empresa Associació de Tècnics en Investigacions Culturals i Socials (ATICS). La exhumación empezará la semana del 12 de diciembre, después de una tensa espera de la finalización del periodo de alegaciones de oposición a l'apertura de la fosa de beneficencia con 174 personas inhumadas, donde fue ilegalmente enterrado Cipriano Martos Jiménez. Los trabajos tendrán una duración de entre dos y 3 meses. Estamos a las puertas del final de un camino que ha sido costoso, pero siempre combativo.

Cuando acabamos la reunión del día 9 de diciembre los miembros de nuestra Xarxa entregaron a la consejera Ciuró una gran fotografía de Cipriano Martos con el lema “Cipriano exhumación!”, para que no olvidara su compromiso y no lo olvidó. Ahora nos dirigimos a la nueva consejera de Justicia, Gemma Ubasart, para que tampoco olvide.

Gracias a las más de mil personas firmantes de nuestro manifiesto para exigir la exhumación de Cipriano. Gracias a todo el mundo que nos habéis acompañado en este largo camino por vuestra solidaridad y vuestro compromiso.

Esta exhumación será sin duda una victoria colectiva de todas las personas defensoras de los derechos humanos de las víctimas del franquismo y la transición.

Nota de premsa del Govern:

https://govern.cat/salapremsa/notes-premsa/463346/dia-12-comencen-tasques-dintervencio-fossa-enterrat-cipriano-martos

Notícies:

https://www.diaridetarragona.com/reus/paso-definitivo-para-la-exhumacion-de-los-restos-de-cipriano-martos-EF13166839

https://www.elperiodico.com/es/sociedad/20221204/exhumacion-antifranquista-cipriano-martos-reus-79538119

https://www.vilaweb.cat/noticies/lexhumacio-de-lantifranquista-cipriano-martos-comencara-el-12-de-desembre/

http://www.elpuntavui.cat/politica/article/17-politica/2226841-la-fossa-de-cipriano-martos-s-obrira-la-setmana-vinent.html?utm_source=email&utm_medium=quiosc&utm_campaign=titulars

https://loquesomos.org/asesinado-por-la-guardia-civil-se-abre-la-fosa-de-cipriano-martos/

https://www.elnacional.cat/ca/politica/exhumacio-antifranquista-cipriano-martos-comencara-12-desembre_928626_102.html

https://twitter.com/roger_mateos/status/1599315179858427904?s=48&t=nXYL5_gwv8GCB98zCFG8OQ


UNA TARDA DE TEATRE, DIGNITAT I EMOCIÓ A SABADELL A CÀRREC DE LA COMPANYIA MOLOTOV I EN MEMÒRIA DE CIPRIANO MARTOS. 13/5/2022.



Gràcies a les Bruixes del Nord de Sabadell per haver fet possible una tarda de teatre, de molta emoció, de reivindicació i compromís amb la veritat, la justícia i la reparació. Gràcies pel  bon treball per a la recuperació de la memòria de Cipriano Martos Jiménez. Les antifeixistes i combatives Bruixes van fer realitat la plaça Cipriano Martos i ens van regalar la vint-i-cinquena representació de la meravellosa obra Molotov amb Joan Valentí i Montse Pelfort. Gràcies Molotov. Una tarda de llàgrimes i somriures compartits amb la família de Cipriano, amb el seu germà Antonio, querellant a la República Argentina, i amb les seves companyes i companys de militància. Per moltes més representacions. L'enhorabona a totes i tots.


EL PARLAMENT AVALA L'EXHUMACIÓ DEL MILITANT ANTIFRANQUISTA CIPRIANO MARTOS. 31/3/2022.

El Parlament de Catalunya ha aprovat aquest dijous, amb l’únic vot en contra de Vox, una resolució que avala l’exhumació de les restes de Cipriano Martos. Llegir més:


JUSTÍCIA EXHUMARÀ CIPRIANO MARTOS. 9/12/2021.

Dijous a la tarda l’Antonio Martos Jiménez conjuntament amb membres de la nostra Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina es van reunir amb la consellera de Justícia, Lourdes Ciuró, i amb el Director General de Memòria Democràtica, Antoni Font. En aquesta reunió la consellera va traslladar el seu ferm compromís de fer realitat l’exhumació del lluitador antifranquista Cipriano Martos Jiménez l’any 2022.

Ens felicitem per aquest pas vers la veritat, la justícia i la reparació per a la família de Cipriano i per a totes les companyes i companys que els darrers anys han treballat per fer possible aquesta fita. 

Ens mantindrem amatents i farem un seguiment de tot el procés previ a l’exhumació que, segons la consellera, serà a finals de l’estiu de 2022. 

En acabar la reunió els membres de la nostra Xarxa van lliurar una gran fotografia de Cipriano Martos amb el lema “Cipriano exhumació!”.




Gràcies a les més de mil persones signants del nostre manifest per exigir l’exhumació d’en Cipriano. Gràcies a tothom que ens heu acompanyat en aquest llarg camí per la vostra solidaritat i el vostre compromís.

Aquesta exhumació serà sens dubte una victòria col·lectiva de totes les persones defensores dels drets humans de les víctimes del franquisme i la transició. 



https://twitter.com/roger_mateos/status/1469630194227064837?s=24

https://www.publico.es/politica/generalitat-catalunya-exhumara-restos-cipriano-martos-antifranquista-envenenado-reus-1973.html/amp

https://www.msn.com/es-es/noticias/espana/catalu-c3-b1a-exhumar-c3-a1-los-restos-de-cipriano-martos-el-antifranquista-envenenado-en-reus-en-1973/ar-AARIb29

https://www.diaridetarragona.com/reus/Exhumaran-los-restos-del-antifranquista-envenenado-en-Reus-en-1973-20211211-0017.html

https://www.granadahoy.com/granada/Cataluna-antifranquista-granadino-Cipriano-Martos_0_1637236591.html

https://www.estrelladigital.es/articulo/sociedad/cataluna-exhumara-restos-antifranquista-envenenado-reus-1973/20211211102851482110.html

https://www.cope.es/actualidad/espana/noticias/cataluna-exhumara-los-restos-del-antifranquista-envenenado-reus-1973-20211211_1670435

https://www.20minutos.es/noticia/4922205/0/cataluna-exhumara-restos-cipriano-martos-antifranquista-envenenado-reus-1973/

https://twitter.com/pceml/status/1469675951873220620?t=PC-Y4PR2u9-KisgClHzYZQ&s=19

https://twitter.com/TGNdigital/status/1469671158677217283?t=1ahpOM3ymUit86wwBE-CwA&s=19

https://www.isabadell.cat/memoria/cipriano-martos-exhumacio/

CONCENTRACIONS D'HOMENATGE A CIPRIANO MARTOS JIMÉNEZ: CIPRIANO EXHUMACIÓ! Reus 18/09/2021.






La Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina, el Fòrum de Tarragona per la Memòria i Lo Riu, Associació per l'Estudi del Patrimoni Arqueològic i Històric de les Terres de l'Ebre sota el lema "Cipriano Exhumació!" ens han convocat aquest matí a la doble concentració d’homenatge a Cipriano Martos Jiménez. El seu germà Antonio, companyes i companys de militància, entitats, associacions i representants de partits polítics han respost a la convocatòria d'homenatge i reivindicació.



 

Aquestes han estat les paraules compartides:

El Regne d’Espanya és una gran fossa, però no a cel obert, és una fossa tancada i profunda més enllà de la terra que la cobreix, una fossa sobre la qual es va construir una democràcia de fireta amb escopetes de foc i impunitat. Una fossa que els polítics col·loquen en una esfera sentimental però no de drets humans i d’obligacions ineludibles d’estat. Un insult per a les famílies que desesperades veuen com mares i pares, filles i fills, de les persones que resten a les fosques profunditats, marxen d’aquest món d’injustícia sense retrobar-se amb les restes dels seus éssers estimats.
 
Les fosses s’han d’obrir totes, no cal que ho demani un familiar, ni que hi hagi de posar-se a una cua per rebre una subvenció pidolant aquesta reparació després d’omplir desenes de formularis, ni que entitats hagin de dur a terme aquesta tasca. Les fosses que no s’han trobat s’han de localitzar, s’han d’obrir les localitzades seguint els protocols de Nacions Unides, siguin en un camp, al voral d’una carretera, anònimes als cementiris o sigui com és el cas de Cipriano, tan proper en el temps, en una fossa de beneficència.

Les víctimes que resten en aquests llimbs de fosses no són unes troballes arqueològiques que si no es troben avui ja es trobaran d’aquí a cent anys. Encara que només trobem els seus ossos, dins trobarem el seu ADN, la seva identitat biològica. ADN que s’haurà de cotejar sí o sí amb les mostres dels familiars que han de restar a un Banc amb totes les garanties. Uns ossos que ens parlaran de com van morir les persones que els abrigaven i encara que menys visible als ulls dels laboratoris ens contaran també la seva vida i les seves idees. I arribada l’hora del retrobament amb els seus aquests ossos ens parlaran de les seves emocions i del seu amor pels que els van plorar i per les vides que vindrien després dels seus assassinats, noves vides plenes d’idearis de justícia bategant als seus cors que no han oblidat.

No es pot comparar l’espera amb una llista de trasplantaments com va fer l’anterior directora de Memòria, ni parlar de recursos, ni de suposats impediments amagant informació, mentre s’obren algunes fosses, poques, d’aquestes amables, de front i retirada, on fer-se fotos i publicitat, fins i tot podria ser que amb restes de feixistes. Aquesta no és la tasca d’un govern democràtic que parli de drets humans. Si volen marcar la diferència amb aquells que han fet de l’oblit, la impunitat i la vulneració dels drets humans un regne constitucional tutelat pels que van jurar els principios del movimiento, s’ha d’exhumar a Cipriano Martos Jiménez. A Cipriano i a totes les víctimes del feixisme espanyol que van ser llençades a un forat tan obscur com les miserables vides dels seus botxins.

Per això demanem, en aquest punt exigim, a la Generalitat de Catalunya que en compliment de la seva Llei de Fosses exhumi a Cipriano Martos Jiménez. Per justícia! Cipriano exhumació!





Si Cipriano Martos resta en una fossa és per ser víctima d’un execrable crim d’estat. Un crim que es va cometre en aquesta caserna de Reus on uns torturadors de verd, uns botxins de la dictadura, van posar fi a la vida d’un lluitador antifranquista.

Escriu Roger Mateos al seu llibre “Caso Cipriano Martos. Vida y muerte de un militante antifranquista”,  que els únics que podrien parlar amb propietat dels fets ocorreguts a finals d’agost del 1973 entre aquestes parets són les persones que hi eren a la caserna.
 
Cipriano i Pascual Carrilero Carrilero, company de militància, detingut i torturat també en aquest edifici, ens explicarien tota la veritat sobre el que van haver de patir, les ferides físiques i les psicològiques. Els guàrdies civils que els van detenir i torturar imagino que avui dia no es mostrarien en públic tan ufans, o sí, però no reconeixerien el crim que van cometre amb llum i taquígraf, ni tan sols sent sabedors que la llei de punt final de 1977 els empara avui, com la dictadura els va emparar ahir.

Roger Mateos ha volgut estar present en aquest acte, però pels eterns problemes de servei deficient de RENFE a Catalunya no ha arribat a temps. Li agraim de tot cor tot el treball fet durant aquests anys i el seu suport a la família, els amics i les entitats que lluiten perquè es faci justícia a Cipriano. 




  
Es pot llegir al cas Cipriano Martos:

L’ampliació de l’atestat, corresponent al dia 25, cita un total de set noms: Braulio Ramo Ferreruela, tinent de la Guardia Civil de Salou, presentat com “mando accidental de la 1ª Compañía de Reus” i instructor del cas,  al seu costat apareix el brigada del Servicio de Información de Tarragona Juan Sánchez Pérez, el guardia segundo Eleuterio León García, el cabo primero José Carrasco Ortega, el guardia primero del equipo de información de Reus Francisco Melo Macarro i els guardias segundos Julián Segura Pozo i Manuel Reina Pérez.
 
Els set estan inclosos en la querella presentada davant la justícia argentina.
 
No ha estat possible accedir als expedients d’aquests guàrdies civils i de debò que es va intentar. Però sí que es troben al BOE publicades les medalles que alguns d’aquests membres de la Benemèrita van rebre anys després, a la seva modèlica transició plena de sang dels que no van voler acotar el cap.
 
El 10 d’octubre de 1983 el Ministeri de l’Interior li va concedir a José Carrasco Ortega la Cruz con distintivo blanco i Braulio Ramo Ferreruela va ser premiat i va ascendir en l’escala fins a arribar a coronel abans de morir el 1998.




El crim aquesta vegada va ser a Reus. Cipriano era fill de Maldonadillo, Granada. De Granada també és el poeta Federico García Lorca que roman desaparegut pels feixistes a una fossa desconeguda des del 1936 i que va retratar a la Guardia Civil que va assassinar Cipriano en aquests universals versos.
 
Los caballos negros son.
Las herraduras son negras.
Sobre las capas relucen
manchas de tinta y de cera.

Tienen, por eso no lloran,
de plomo las calaveras.
Con el alma de charol
vienen por la carretera.

Jorobados y nocturnos,
por donde animan ordenan
silencios de goma oscura
y miedos de fina arena.

Pasan, si quieren pasar,
y ocultan en la cabeza
una vaga astronomía
de pistolas inconcretas.




Testimonis de les tortures practicades a la caserna de la Guardia Civil de Reus el 1973 extrets del llibre “Caso Cipriano Martos. Vida y muerte de un militante antifranquista”:

María Teresa Feliu Boquedano.

“Me separaron del resto y me metieron en una sala. Empezaron con el corro, varios guardias civiles colocados en círculo me iban empujando y golpeando, insultando y amenazando. Se divertían diciéndome groserías. “¡¡Te quemaremos los pechos!!” Acercaban cigarrillos encendidos al borde de mi piel para quemarme sin dejar herida. Procuraban pegarme sin dejar marca. Fui obligada a arrodillarme con los pies descalzos, con las plantas hacia arriba, y me atizaron durante un largo rato con los dedos con una porra envuelta en una toalla húmeda. El dolor era insoportable. Acabé con los pies tan hinchados que luego no me pude ni calzar”.

Ignasi Carnicer.

“Nos turbaba profundamente el abuso del sexo, los bastonazos en las plantas de los dedos del pie.”

“A Ignasi lo recibieron en la sala de los horrores con un cigarrillo en plena cara. Le quitaron las gafas, le desabrocharon la camisa, le metieron un ejemplar de Vanguardia Obrera en el torso y se tronchaban de risa explicándole que lo harían constar en las diligencias para que fuera acusado de propaganda ilegal. Su aliento desprendía un tufo de alcohol. Iban borrachos”. 

“Me quitaron los zapatos, tuve que arrodillarme, los porrazos iban a la cabeza y a las costillas; los puntapiés, a la ingle; los embates me tiraban contra la pared; las burlas eran un continuo; los insultos eran repetidos maquinalmente” (…) “Me tiraron encima de una mesa, uno me cogió del pelo, otro me mantenía abiertas las piernas y el teniente, con el barrote, lanzaba golpes al bajo vientre”.

Pascual Carrilero.

“Fue una experiencia tan traumática que, años después, solo la expondría a los suyos con cuentagotas. Explicaba que le dejaron los huesos hechos papilla. Le habían castigado la espalda con una vara de madera. Envolvieron una naranja con una toalla húmeda, una vieja táctica para sacudir durante horas al detenido sin provocarle un rasguño en la piel. La lluvia de golpes que encajó fue de tal magnitud que quienes lo vieron en la cárcel de Tarragona semanas después aseguran que estaba irreconocible, con la cara hinchada, untada de mercromina, con calvas aberrantes en el cuero cabelludo como consecuencia de haberle arrancado de cuajo varios mechones de pelos”. 

Ester Carrilero.

De repente, un agente entró en la celda de mi padre y le espetó: “Tienes que venir a ayudar a tu compañero, que no se puede ni levantar y debe verlo el juez.” Condujeron a mi padre hasta la estancia donde se encontraba Cipriano. Estaba hecho una piltrafa, desparramado en una silla, sin fuerzas para levantarse. Mi padre tuvo que echárselo a la espalda como un saco de patatas y cargar con él hasta una sala. Me pregunto por qué obligaron a mi padre a pasar este mal trago, supongo que pretendían amedrentarlo o quebrarle la moral para que acabara confesando más cosas”.

Nosaltres com l’autor del llibre també ens demanem si aquest és l’estat d’una persona que per voluntat pròpia ha decidit ingerir un àcid corrosiu que li va provocar 21 dies d’agonia abans de morir. Això és el que van declarar els guàrdies que el van torturar i també que el van deixar sol amb una substància que consideraven prova de càrrec. Tot molt “creïble”.

Cipriano exhumació!





El 2020 la Mesa de Catalunya d’Entitats Memorialistes va dur a terme una iniciativa de reivindicació en forma de cartes contra l’oblit on familiars i associacions van escriure cartes des del present al passat de les víctimes del feixisme espanyol i del nazisme. Aquesta és la carta que va rebre Cipriano Martos Jiménez després de ser torturat a aquesta caserna de la Guardia Civil.




Querido compañero Cipriano, sabemos que en este momento te sentirás terriblemente solo, sufriendo lo inimaginable y que tendrás miedo por ti y por tus camaradas. Seguro que en esa cama de hospital donde ahora estás postrado te asaltarán mil pensamientos dolorosos bajo la atenta mirada de los guardias civiles que te custodian día y noche, como si estuvieras en condiciones de huir. Quizá los mismos guardias que te torturaron sin tregua desde el día que te detuvieron, ese 25 de agosto de 1973 que no podrás olvidar. Ese momento fue el principio de tu trágico final, porque nos duele en lo más profundo decirte que no sobrevivirás a las quemaduras del ácido que te hicieron ingerir, dirán que por voluntad propia, los muy cobardes. Es muy duro decirte esto cuando ni tan siquiera puedes alzar tu abrasada voz contra tanto sadismo. Se te escapará la vida sin poder ver por última vez los rostros de tus amados padres y tus queridos hermanos. Tres semanas de agonía ocultándoles tu paradero y sin poder acompañarte en el trago más amargo de tus 30 años. 

Esta vez el crimen no será en Granada donde te dieron a luz, será en Reus y serán los que tienen la calavera de plomo, como escribió Lorca, quienes te robarán el último aliento. Y el día que eso ocurra vivirás por siempre en la memoria de tus camaradas del PCE (m-l), del FRAP y del sindicato OSO. Te convertirás en un mártir involuntario de la causa antifascista y republicana y al mismo tiempo formarás parte de la legión de víctimas anónimas para una sociedad amnésica, ajena a tanto nombre y apellido de represaliados por la dictadura y en transición. Y te preguntarás que qué es eso de la transición, será lo que tú te temías cuando escribisteis sobre un muro de Reus: “Abajo la monarquía del pelele Juan Carlos”, un pelele que resultará ser muy espabilado y que se largará siendo rey emérito a los Emiratos Árabes riéndose de sus súbditos y con el dinero conseguido gracias a los negocios a la sombra del trono que le regalará Franco. Se irá él y dejará al hijo que ya ha procreado una futura reina, o eso cree. Así el invento de la transición se llevará por delante tu anhelada república popular y federativa, será una traición a antifascistas, republicanas y republicanos, una legitimación de los verdugos, ideólogos y ejecutores, que serán vergonzosamente amnistiados por aquello de la reconciliación nacional, que si te sonará, será la dormidera de las luchas legítimas y necesarias de quienes con su entrega y compromiso dais lo mejor de vosotros.
 
Te escribimos para decirte que puedes estar tranquilo porque aunque con cuatro décadas de retraso, gracias a la lucha de tu hermano Antonio, todo humanidad, de tus camaradas de lucha y de los que te conocerán a través de sus testimonios, tu nombre no será borrado ya de la historia. Conociendo tu forma de ser quizá eso no te importe, pero para nosotras y nosotros es fundamental que todo el mundo sepa de tu predisposición a ayudar compartiendo lo poco que tienes, de tu empatía con el que sufre la humillación, la explotación, la pobreza, de tu amor por los animales y de tus ganas de aprender y mejorar para cambiar el mundo arriesgándolo todo. Y eso será parte de la herencia que nos dejarás y que enriquecerá nuestro patrimonio, el que sacia nuestra hambre de derechos para todas las víctimas del franquismo y la transición.

Te extrañará leer estas letras llegadas desde tan lejos en el tiempo, desde este 2021 donde la lucha antifascista sigue siendo tan necesaria como el aire que respiramos y que intentan robarnos a cada paso que da el insaciable capitalismo sin entrañas. Y seguro que te preguntas que quiénes somos, pues somos la Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina, una red de querellantes que busca justicia en una República que supo cumplir con sus deberes democráticos. En un juzgado de allí ya constan los nombres de quienes te detuvieron, te torturaron y te dejaron agonizando en esa sala inhóspita de Sant Joan de Déu. Tu hermano se querellará por ti, declarará en un juzgado de Sabadell donde todavía vive y la Xarxa le acompañará en todo momento. Tu familia, tus compañeras y compañeros, que no te olvidarán nunca, explicarán generosamente al periodista Roger Mateos las vivencias que compartiste con ellos. Roger escribirá un gran libro sobre ti lleno de verdad y honestidad, relatará tu vida de Maldonadillo al cementerio de Reus donde te enterrarán en una fosa de beneficencia con nocturnidad e ilegalidad falsificando la firma de tu padre. No verás como tu madre será maltratada por los tricornios que entre amenazas y empujones le negarán ver tu cuerpo impermeables a las amargas lágrimas de quien te amamantó y no podrá amortajarte, ni velarte. 

Tu historia Cipriano será conocida y tu nombre aparecerá en diarios, radios y televisiones y seguramente en tu modestia eso no te consuele, pero creemos que si lo hará el saber que lo que viviste y lo que sacrificaste abrirá los ojos de muchas personas ajenas a tantas heridas abiertas a causa de la represión, esa que comenzó un 17 de julio de 1936 y que no paró después de la muerte del dictador en 1975. Tú que renunciaste a tanto para militar en la clandestinidad tuviste una muerte también clandestina, que romperá más de 40 años después el silencio impuesto por quienes quisieron ocultar el execrable crimen que cometieron contigo. 

Desde diciembre de 2019 una plaza en el barrio de Sabadell donde comenzaste tu formación política y combativa llevará tu nombre y decenas de personas entre ellas tus camaradas te rendirán homenaje entre flores, poemas y cantos. El camino no ha llegado a su fin, todavía peleamos para que tus restos sean exhumados y puedas descansar en paz junto a tu madre y tu padre en Granada, para que tus represores sean juzgados y recibas la justicia que te mereces. 

Gracias Cipriano por tu ejemplo de sencillez, humildad y firmes convicciones. Te querrán y respetarán los que no podrán conocerte, te amarán los que te conocieron y estarás siempre presente en la memoria de tus compañeras y compañeros, como en la de Pascual Carrilero que te sostuvo en sus brazos cuando destrozado y casi inconsciente le obligaron a cargar contigo. Él superará las torturas físicas pero no las psicológicas y te llevará clavado como un alfiler de infinita pena en su alma. 

Honor y gloria Cipriano porque tú, paria de la tierra, serás la sal de los derechos que nos quedan por conquistar y reconquistar.





Avui entre totes i tots aquí estem fent un acte pels drets humans, no només per en Cipriano, també per totes les víctimes de desaparició forçada de l’estat espanyol. 

Les Nacions Unides respecte a aquesta vulneració dels drets humans és molt clara, els estats tenen l’obligació de buscar, localitzar i alliberar les persones desaparegudes i en cas mort, han d’exhumar i identificar a aquestes persones i s’han de restituir les seves restes. 

A Catalunya les competències en aquesta matèria són de la Generalitat i així s’ha comunicat a la Consellera de Justícia en document registrat aquest agost. Des d’aquí li demanem una resposta ràpida i un pas en l’única direcció possible que és l’exhumació del torturat fins a la mort Cipriano Martos Jiménez. El Grup de Treball sobre les Desaparicions Forçades o Involuntàries ha estat informat sobre aquesta petició i sobre el cas d’en Cipriano Martos Jiménez.

La Memòria que no s’entengui com defensa dels drets humans pel dret a la veritat, la justícia i la reparació per a les víctimes de crims de lesa humanitat, per definició imprescriptibles, és només una façana per amagar un interior de vulneracions i obscuritat. 

Cipriano exhumació!





Després d'aquests parlaments ens hem traslladat al cementiri de Reus per a l'ofrena floral.




Recordem Cipriano amb la lletra d’aquesta cançó que li van dedicar després de la seva mort i que va ser recuperada per Jordi Figuerola i Mar Joanpere.

Ayer fuiste obrero
y hoy eres el estandarte de tu clase
y hoy eres la venganza en nuestros puños
que de sufrir y de luchar
ya no creen en la derrota.

Ayer fuiste lucha
y hoy un grito que llama
a que nos alcemos sin componendas
sin miedo hacia adelante
como te enseñó nuestro pueblo.

Ayer fuiste sangre
y hoy tu sangre está llamando a cada puerta
y hoy tu sangre se convierte en un cuchillo
que romperá las cadenas 
abrirá nuevos caminos.

Ayer fuiste obrero
y de tu victoria toda España
es hoy testigo
tu nombre siempre estará
vivo entre nosotros.

Cipriano Martos, compañero
luchadores como tú
nos hacen falta 
para enterrar en la historia
tanto crimen.

Te juramos compañero,
compañero venceremos.




Fa 48 anys que en Cipriano Martos va ser inhumat en aquest cementiri, d’amagat i a correcuita. Profanadors de vides i falsificadors de veritats i documents van robar el seu cos a la seva família i també l’últim adeu. Va ser un dol el dels seus  pares sense flors per portar a una tomba i sense el consol de poder visitar al seu estimat fill mort. Avui demanem entre flors l’exhumació d’en Cipriano perquè és de justícia que descansi amb els seus pares a la seva terra de Granada. Un poble del qual va marxar amb fam d’aprendre com es podia canviar el món per fer-lo més just i deslliurar-se de l’opressió de dictadures i monarquies. La humanitat i el compromís social i polític d’en Cipriano ens fa pensar que avui seria al costat de totes les persones que pateixen el feixisme institucional, l’organitzat o l’espontani, la marginació, la discriminació, la repressió, la precarietat laboral, el masclisme, el racisme, la xenofòbia, la LGTBIfòbia, l’aporofòbia. Per això pensem que estaria content que els clavells que deixarem sobre la seva fossa, que espera ser oberta, estiguin dedicats a les víctimes de totes aquestes xacres socials, unes en representació de totes per cada any que porta esperant justícia la seva família. Comencem pel 1973 i aquest serà per en CIPRIANO MARTOS JIMÉNEZ.




1974 – SALVADOR PUIG ANTICH.
1975 – ELS AFUSELLATS DEL 27 DE SETEMBRE. 
1976 -  JUAN GABRIEL RODRIGO KNAFO. 
1977 – MARÍA LUZ NÁJERA JULIÁN. 
1978 – GUSTAU ADOLF MUÑOZ DE BUSTILLO GALLEGO.
1979 -  GLADYS DEL ESTAL FERREÑO.
1980 – YOLANDA GONZÁLEZ MARTÍN. 
1981 – ELS ASSASSINATS DEL CAS ALMERIA.
1982 – ESTEBAN MURUETAGOIENA SCOLA.
1983 – ELS TORTURADORS I ASSASSINATS A INTXAURRONDO.
1984 – CHRISTIAN OLASKOAGA. 
1985 – MIKEL ZABALZA GARATE.
1986 – CHRISTOPHE MATXIKOTE I CATHERINE BRION.
1987 – JUAN CARLOS GARCÍA GOENA.
1988 – ELS TRES MANOBRES MORTS A HUELVA.
1989 – JOSÉ ANTONIO CARDOSA MORALES.
1990 – ELS TRES MINERS MORTS A PALENCIA
1991 – SONIA RESCALVO.
1992 – PEDRO ÁLVAREZ.
1993 – GUILLEM AGULLÓ I SALVADOR.
1994 – DAVID FURONES
1995 – RICARDO RODRÍGUEZ GARCÍA.
1996 – DAVID GONZÁLEZ RUBIO.
1997 – MOURAD AL ABIDINE.
1998 – AITOR ZABALETA CORTÁZAR.
1999 – ALBERTO JAVIER MORALES.
2000 -  HAMID SAADA.
2001 – CARMEN S.C.
2002 -  ANTONIO MICOL ORTIZ.
2003 – ELADIO MUÑIZ.
2004 – SALVADOR FRANCISCO GÓMEZ SEGURA. 
2005 -  MARÍA DEL ROSARIO ENDRINAL PETIT.
2006 – MARÍA VANESSA M.C.
2007 – CARLOS JAVIER PALOMINO MUÑOZ.
2008 – ELS TREBALLADORS MORTS EN ACCIDENT LABORAL A VALÈNCIA. 
2009 – JONATHAN CARRILLO.
2010 – ELS 157 TREBALLADORS MORTS AQUELL ANY.
2011 – PERE ARTUR FORNÉS VERGARA.
2012 – AMAIA EGAÑA.
2013 – GEORGE MILUTA.
2014 – ELS 15 MORTS DEL TARAJAL.
2015 – LYSSA DA SILVA.
2016 – ELS 68 TREBALLADORS MORTS A CATALUNYA.
2017 – ROSA PITARCH VICENTE.
2018 – JORDI RODRÍGUEZ F.
2019 – SILVIA CONTRERAS.
2020 – SUSANA CRIADO ANTÓN.
2021 – SAMUEL LUIZ MUÑIZ.

I per últim, com Cipriano estimava tant i tant als animals, aquesta flor es dipositarà en memòria del gos Lukanikos, un gos del carrer valent, un antifeixista de quatre potes que va estar a primera línia de lluita a les manifestacions del poble grec contra la Troika entre fum, foc i cops de porra que li van provocar una mort prematura.
 

Pascual Carrilero Carrilero.


No volem acabar aquest acte abans de fer l’ofrena floral sense llegir el sentit poema de Pascual Carrilero Carrilero a Cipriano Martos Jiménez. Pascual va caure amb Cipriano i va ser torturat sense pietat a la caserna de la Guardia Civil de Reus, mai va perdonar, mai va poder oblidar. Va deixar tot el seu dolor en aquests versos al seu company, dolor i impotència que compartim. Honor i glòria per tots dos.

CIPRIANO MARTOS

Me despierto 
a media noche,
muchas noches 
pienso en ti.

No duermo, no puedo
descansar en paz,
no puedo.

Tus asesinos
pasan delante de mí,
me desafían orgullosos,
me humillan.

Te mataron Cipriano
la Guardia Civil,
si pudiera dormir,
pero no puedo,
pensando en ti.

Pascual Carrilero.




A continuació es va procedir a l'ofrena floral al monòlit a peu de fossa que els seus companys del PCE (m-l) van col·locar l'any 1979. Companys com l'Antonio Silva, autor d'aquesta foto testimoni gràfic de l'homenatge retut aquell dia.




El primer clavell vermell l'ha deixat el seu germà Cipriano Martos, molt emocionat per tot el suport rebut per les persones que s'han solidaritzat amb ell en un aniversari que ell mai podrà oblidar i menys fins que no es faci justícia.




Les companyes i companys de militància d'en Cipriano canten un himne a la seva memòria mentre les persones i entitats convocades per retre homenatge a aquest lluitador antifranquista, torturat i mort per la Guardia Civil a Reus el 1973, fan l'ofrena floral.  Cipriano exhumació!!!






Donem les gràcies a totes les persones, entitats, associacions, representants polítics, partits i sindicats que han signat la petició per exigir l'exhumació d'en Cipriano Martos Jiménez, també a totes aquelles persones que han participat en aquest homenatge reivindicatiu d'avui. 




Qui era en Cipriano Martos Jiménez i què va haver de patir?


Cipriano era un treballador, sindicalista de l’Oposición Sindical Obrera, militant del Partido Comunista Español (marxista-leninista) i del Frente Revolucionario Antifascista y Patriota. Va ser detingut en una caiguda múltiple el 25 d’agost de 1973 a Reus per haver llançat uns fulls volants a una fàbrica d’Igualada. Una vegada dins de la caserna va ser torturat de manera sàdica fins al punt de fer-li ingerir un líquid corrosiu que el va cremar des de la gola a l’estómac. En aquest lamentable estat el van portar davant del jutge que va ordenar el seu trasllat a l’Hospital Sant Joan de Déu de Reus. El dia 29 d’agost, malgrat la seva impossibilitat per poder respondre, el jutge va voler prendre-li declaració a l’hospital des d’on va sortir mort i d’amagat el 18 de setembre. Va ser un final llarg i en solitud el d’en Cipriano, custodiat a tota hora per una parella de guàrdies civils observant impassibles la seva agonia. El seu va ser un assassinat d’estat despietat. No va poder ser visitat ni tan sols pel seu advocat i molt menys per la seva família, que no va ser avisada fins que va morir el 17 de setembre. Ni tan sols van poder acomiadar-se del seu cos sense vida després de viatjar tota una nit en taxi des de Granada. La seva mare va implorar ben bé de genolls que li deixessin veure el seu fill mort i els números de la Guàrdia Civil li van barrar el pas a cops de peu i amenaces. Mentrestant les despulles d’en Cipriano van ser inhumades a una fossa de beneficència al Cementiri de Reus, sent falsificada la signatura del seu pare, que no va poder viatjar des del seu poble per problemes de salut. Els seus pares van morir amb la pena de no poder acomiadar-se del seu estimat fill, una meravellosa, solidària, generosa, empàtica, compromesa i bona persona. Un lluitador antifranquista a qui els botxins de la dictadura li van robar la vida amb només 30 anys.


Què volem?


Volem l’exhumació d’en Cipriano Martos Jiménez i que la seva família el pugui inhumar amb els seus pares a Granada i poder fer-li el comiat que es mereix com a republicà que no va abandonar la lluita per la llibertat. El Grup de Treball sobre Desaparicions Forçades o Involuntàries de Nacions Unides (WGEID) és al corrent del cas. Tenim l'empara del dret internacional que fixa l'obligació inexcusable d'exhumar. La causa d'en Cipriano és la punta de l'iceberg dels milers de persones desaparegudes que són a les fosses comunes, a Catalunya i a la resta de l'Estat, i que els seus familiars volen identificar i enterrar dignament. 


Què s’ha fet fins ara?


En el marc de la Llei 10/2009 aprovada pel Parlament de Catalunya l’Antonio Martos Jiménez va sol·licitar l’any 2017 l’exhumació del seu germà Cipriano a la Direcció General de Memòria Democràtica de la Generalitat de Catalunya. La llavors directora Carme García i Suárez va demanar un estudi de viabilitat per a l’exhumació d’en Cipriano i aquest mateix any l’Antonio Martos Jiménez va ser citat a l’hospital Vall d’Hebron on se li va extreure una mostra d’ADN. 


El 2019 la directora Gemma Domènech i Casadevall va comunicar al germà d’en Cipriano la negativa a l’exhumació amb una manca total d’empatia i ni tan sols li va deixar veure l’informe tècnic que sosté la no intervenció en la fossa on va ser inhumat Cipriano sense el consentiment familiar. El cas de Cipriano Martos Jiménez també està present a l’anomenada Querella Argentina i entre la documentació aportada consta un informe d’exhumació favorable elaborat per l’Asociación para la Recuperación de la Memoria Histórica. Aquest informe de viabilitat també va ser proporcionat a la Direcció General de Memòria Democràtica i no va ser pres en consideració malgrat la professionalitat i experiència de l’ARMH. I per últim, aquest agost ha estat registrada aquesta digna petició d'exhumació adreçada a la Consellera de Justicia, senyora Lourdes Ciuró. 


Podeu llegir el manifest aquí:

Fem campanya per a continuar recollint signatures d'entitats i persones, aquí:


Aquesta recollida de signatures és una reivindicació i un homenatge no només a Cipriano, també, com ell voldria, a totes les persones detingudes, torturades, empresonades i assassinades a les comarques de Tarragona des de l’entrada de les tropes franquistes fins a la Transició. Volem recordar a totes les antifeixistes detingudes i torturades en la mateixa caiguda que en Cipriano com el seu company Pascual Carrilero Carrilero, també present a la Querella Argentina. No volem oblidar tampoc al treballador Juan Gabriel Rodrigo Knafo mort a la ciutat de Tarragona el 1976 amb 19 anys quan era perseguit per la policia per manifestar-se contra els assassinats del 3 de Març a Vitòria. Ni tampoc oblidem als centenars de represaliats i morts d'una Transició que res va tenir d'exemplar.

Per tot el que hem exposat us preguem a persones, entitats, associacions i col·lectius de defensa dels drets humans i de les víctimes del franquisme i la Transició que signeu aquesta petició de Veritat, Justícia i Reparació per a exigir l’exhumació d’en Cipriano Martos Jiménez a la Consellera de Justícia de la Generalitat de Catalunya.


Llistat obert de persones i entintas signants de l'adhesió a la petició d'exhumació d'en Cipriano Martos aquí:


Signeu per Cipriano exhumació! https://formularis.commonscloud.coop/635256?lang=ca


Galeria fotogràfica de l'acte:





















RECULL DE PREMSA

DIARI DE TARRAGONA. REUS. MEMÒRIA HISTÓRICA.

Piden exhumar los restos de Cipriano Martos del cementerio de Reus
Su familia y diferentes colectivos impulsan una campaña para abrir la fosa y poder trasladarlo a Granada para despedirlo y enterrarlo




Mónica Pérez - 19/09/2021

«Pedimos la exhumación, que se compruebe el ADN y veamos que es real, que de verdad los restos son de mi hermano, porque para mí, hoy, Cipriano es un desaparecido, una persona hecha desaparecer por las autoridades de la época». Son palabras de Antonio Martos, hermano del sindicalista y activista antifranquista Cipriano Martos, que murió el 17 de septiembre de 1973 tras ser forzado a beber un líquido corrosivo durante un interrogatorio en el cuartel de la Guardia Civil de Reus. 

Ayer, en una concentración en el Passeig Mata impulsada por La Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina, por el Fòrum de Tarragona per la Memòria y por Lo Riu, Associació per l’Estudi del Patrimoni Arqueològic i Històric de les Terres de l’Ebre, Antonio volvió a reclamar «que la familia podamos quedarnos tranquilos, tener ese descanso, y que, algún día, se pida perdón a quien esté en la misma situación y se abran las puertas de todo lo que aún sigue oculto». 

En una tumba de beneficencia del Cementerio General de Reus descansa, según el relato oficial, el cuerpo de Cipriano Martos. El deseo de la familia es cerciorarse de que está allí «y que no sea lo que muchos han comentado de que lo incineraron y echaron las cenizas al Ebre, que lo sepamos», añade su hermano Antonio. Su deseo, tras ya 48 años de espera, es poder devolverlo a Granada, despedirse de él y enterrarlo junto a sus padres. 

El intento más reciente en este sentido es la puesta en marcha de una recogida de apoyos que ya acumula un importante volumen de firmas tanto de entidades y colectivos como de personas a título individual. El acto celebrado ayer en el Passeig Mata, que culminó con una ofrenda floral en el cementerio, pretendía también eso: «exigir a la Conselleria de Justícia de la Generalitat que, ahora sí, autorice la apertura de la fosa de beneficencia y la exhumación», para lo cual la familia dispone de un informe de viabilidad. El caso de Cipriano Martos está presente en la denominada Querella Argentina. 

En el Passeig Mata se leyeron varios fragmentos y declaraciones alrededor de Martos. Todos acabaron pidiendo «Cipriano exhumación». Algunos de ellos expresaron que «las fosas hay que abrirlas todas, todas, y no hace falta que lo pida un familiar, ni que tenga que ponerse en una cola a por una subvención mendigando la reparación después de rellenar decenas de formularios, ni que entidades tengan que llevar a cabo esta labor». Y añadieron que «las fosas que no se han encontrado hay que localizarlas, y hay que abrir las que se han localizado siguiendo el protocolo de las Naciones Unidas, ya sea en el campo, al lado de una carretera, en cementerios o, como la de Cipriano, tan próxima en el tiempo, una fosa de beneficencia» y «sus huesos hablarán». 

La recogida de apoyos se puso en marcha este verano. Acceder a ella es posible a través de https://ciprianomartosjimenezinmemoriam.blogspot.com, donde también se puede consultar la lista de firmantes.


REUS DIGITAL - MEMÒRIA HISTÒRICA

Entitats memorialistes homenatgen Cipriano Martos i demanen la seva exhumació a Reus.


Convocades per la Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina, el Fòrum de Tarragona per la Memòria i Lo Riu, Associació per l'Estudi del Patrimoni Arqueològic i Històric de les Terres de l'Ebre més d’un centenar de persones han retut homenatge a Cipriano Martos Jiménez i han exigit a la consellera de Justícia la seva exhumació.

En un acte molt emotiu s’han relatat les tortures que va patir el militant antifranquista just davant de l’antiga caserna de la Guàrdia Civil on li van fer ingerir un líquid corrosiu, que després de 21 dies d’agonia a l’Hospital Sant Joan de Déu, li va causar la mort. També s’han llegit els noms dels torturadors.

Més tard, la concentració s’ha traslladat al cementiri de Reus on Cipriano Martos va ser enterrat sense coneixement de la família a una fossa de beneficència. L’ofrena floral ha consistit en un clavell vermell per cada any que la família de Cipriano espera que es faci justícia.

La primera flor l’ha deixat el seu germà Antonio molt agraït per tot el suport rebut en aquesta jornada, seguit de les antigues companyes i companys de militància d’en Cipriano, la filla d’en Pascual Carrilero, detingut juntament amb Cipriano i també torturat.

Posteriorment han passat membres d’entitats com les Bruixes del Nord de Sabadell, la Coordinadora d’Associacions per la Memòria Democràtica del País Valencià, la Comissió de la Dignitat, la Mesa de Catalunya d’Entitats Memorialistes i el representant de l’obra Molotov sobre la vida de Cipriano basada en el llibre de Roger Mateos Caso Cipriano Martos. Vida y muerte de un militante antifranquista.

També ha estat present a l’homenatge la diputada al Parlament de Catalunya Laia Estrada, així com regidors del consistori reusenc i representants de diferents partits polítics.

Aquest acte sota el lema "Cipriano exhumació!" està inclòs dins de la campanya de recollida de signatures per exigir l’exhumació de Cipriano Martos Jiménez a la Generalitat de Catalunya com responsable de les polítiques de Memòria i en compliment de la seva Llei de Fosses.

Més de mil signatures d’entitats, partits, sindicats, associacions i de particulars han estat recollides per “exigir que es compleixi amb els principis dels drets humans de veritat, justícia i reparació seguint els protocols de Nacions Unides en matèria de desaparicions forçades o involuntàries”.

Segons els organitzadors, “la campanya segueix oberta i la reivindicació seguirà en peu fins a obtenir la justícia que es mereix la família d’en Cipriano, un crim de lesa humanitat que no prescriu”.




GARA Euskal Herriko egunkaria

2021 IRA. 20. Alèx ROMAGUERA. Barcelona.
  
CIPRIANO MARTOS, CUANDO EL FRANQUISMO MORÍA MATANDO

Medio siglo después de su terrible muerte en Reus, familiares y amigos de Cipriano Martos, militante del FRAP, impulsan una campaña para pedir la exhumación de sus restos.

El sábado, 17 de setiembre, se cumplieron 48 años de la muerte del joven Cipriano Martos en el Hospital Sant Joan de Reus, tras 21 días de agonía a consecuencia de las heridas que le causó el contenido de un frasco que le obligaron a ingerir en el cuartel de la Guardia Civil de esta localidad tarraconense. Una historia tremenda que recuerda a la de Francisco Javier Núñez en Bilbo, en 1977, recientemente reconocida a nivel oficial.

Incomunicado y sin que sus allegados tuvieran noticia de su situación, Martos había sido ingresado en el centro médico después de padecer torturas ininterrumpidas en las dependencias policiales durante 55 horas. Un calvario que terminó cuando los agentes que le tenían confinado le introdujeron por la boca un líquido que contenía ácido sulfúrico, gasolina y otros productos corrosivos, cuyos efectos fueron letales. Quedó abrasado por dentro.

Hoy, después de una larga lucha por reivindicar su figura y que su caso llegara en manos de la magistrada María Servini, que desde Buenos Aires instruye la única causa contra los crímenes del franquismo, amigos y familiares del activista del FRAP han emprendido una campaña para pedir que se exhume su cadáver y se le pueda inhumar junto a sus padres en Granada, de donde era originario.

Un coctel mortal
El de Cipriano Martos es una de los crímenes más atroces cometidos por el régimen franquista en su fase final. Nacido en el 9 de diciembre de 1942 en la localidad de Loja, formaba parte de los hijos de andaluces que tuvieron que emigrar de su población tras el levantamiento fascista.

Ya en Catalunya, encontró trabajo en dos fábricas textiles de Sabadell y Terrassa (Barcelona) y, más tarde, en una empresa de la construcción situada en Reus. Fue en estos ambientes dónde tomó conciencia de la precariedad a la cual eran sometidas las clases populares y de la feroz represión que las autoridades aplicaban contra jóvenes que, como él, anhelaban un futuro de libertad. Ante esta realidad, optó por afiliarse al sindicato Oposición Sindical Obrera (OSO) y, acto seguido, al Partido Comunista Español Marxista-Leninista PCE (M-L) y su brazo armado, el Frente Revolucionario Antifascista y Patriota (FRAP).

Su arresto se produjo el 25 de agosto de 1973, en un período en el que el régimen, consciente de sus flaquezas, redoblaba la ofensiva para atajar el creciente malestar social mediante los ejecuciones selectivas, la práctica abusiva de los «galletes fáciles» y la ayuda de la Triple A, los Guerrilleros de Cristo Rey y otras bandas ultras y parapoliciales.

Tras repartir propaganda en la ciudad de Igualada, Martos fue interceptado junto al sindicalista Pascual Carrilero por una patrulla de la Guardia Civil a la entrada de la empresa para la que trabajaba como encofrador y, después de estar presente en el registro de su piso de Reus, fue conducido a la Casa Cuartel de la población. Allí, tras ser sometido a varias torturas, le obligaron a ingerir un coctel molotov, provocándole un colapso ante el cual los agentes decidieron trasladarle al Hospital San Joan. A causa de la grave hemorragia que le paralizó el cuerpo, falleció la noche del 17 de setiembre a la edad de 30 años.

La reparación pendiente.

La memoria de Martos ha permanecido intacta durante estas décadas, gracias a antiguos compañeros que, junto a la fosa de beneficencia del Cementerio de Reus adonde fue arrojado sin conocimiento de la familia, colocaron dos años después de su muerte un monolito con la leyenda “Cipriano Martos Jiménez, 1945-1973. Militante y héroe del PCE(M-L) asesinado en Reus por luchar por la República, el Socialismo y el Comunismo”.

También coincidiendo con el décimo aniversario de su muerte, apareció en Sabadell un mural recordando su participación en las protestas sindicales que tuvieron lugar en esta ciudad, dónde vive su hermano Antonio Martos, a quien la Red Catalana y Balear de Apoyo a la Querella Argentina contra los Crímenes del Franquismo contactó para proponerle llevar el caso ante la juez Servini.

En 2016, Antonio Martos declaró en los juzgados de Sabadell y gracias a ello, la juez argentina ha asumido una causa que, en virtud del principio de justicia universal, podría aclarar las circunstancias y los responsables directos de la muerte de Cipriano y de otras ejecuciones ocurridas a las postrimerías del franquismo.

Es esta iniciativa la que han permitido a familiares y amigos emprender la campaña que, al amparo de la Ley 10/2009 aprobada por el Parlament de Catalunya, insta a la Generalitat a la exhumación de Cipriano con el fin que pueda ser trasladado a Granada, inhumado con sus padres y homenajeado por los vecinos de aquella Loja que dejó para emprender una nueva vida en Catalunya. Este sábado, en Reus, se celebró un acto para reclamar la exhumación y recordar la entrega del joven activista en la lucha por la democracia y las libertades.



MOLOTOV UNA OBRA D’ART IMPACTANT. UN HOMENATGE A CIPRIANO MARTOS JIMÉNEZ.





El 6 de maig al Teatre Segarra de Santa Coloma de Gramenet, en una de les jornades de memòria de l’ajuntament de la localitat, es va representar l’obra Molotov sobre la vida del lluitador antifranquista Cipriano Martos Jiménez. Les persones que van tenir la sort de compartir tan magnífica representació van viure una muntanya russa d’emocions en un muntatge que ha sabut conjugar magistralment imatge i so, animació i interpretació, música i poesia, humor i tragèdia amb un ritme tan trepidant que fa impossible no tenir tots els sentits a l’escenari. Una obra de gran originalitat que estableix un vincle entre les lluites d’ahir i les d’avui, entre la repressió d’avui i la d’ahir amb una banda sonora dels anys 70. Unes notes que ens retrotreu a un temps on mentre la majoria escoltava a Luis Aguilé en la ràdio, en la clandestinitat hi havia una generació de gent compromesa que se la jugava cada dia per derrocar la dictadura. Ho feien en la soledat d’una dura lluita antifeixista, que només coneixia un cercle molt reduït, mentre a les seves inadvertides vides sonava de fons la cançó protesta de cantautors com Patxi Andion: Una, dos y tres, una, dos y tres… (¿repúbliques?). L’humor és present a una obra que explica una història tan dura com la mort del protagonista després d’haver estat torturat a la caserna de la Guàrdia Civil de Reus. Aquest humor és un baló d’oxigen per a l’espectador per poder enfrontar els moments més dramàtics de la vida d’aquest sindicalista, víctima d’un crim d’estat imprescriptible. Molotov també és un documental, una filmació amb testimonis de persones properes a Cipriano, al seu entorn de militància i a l’activisme que exigeix justícia en el seu nom. 

Aquesta obra és un treball que reflecteix el respecte i el rigor amb què director, intèrprets i tot l’equip de Molotov s’han apropat a la vida i mort d’aquest militant del FRAP a partir de l'imprescindible llibre del periodista Roger Mateos "Caso Cipriano Martos: vida y muerte de un militante antifranquista". Destacar la valentia i el compromís de la companyia que pronuncia en veu alta els noms dels repressors i relata uns fets, que encara volen que restin en el més fosc dels oblits d’una transició interminable de corones imposades.

No ens resta més que donar les gràcies a tot l’equip de Molotov per aquesta obra d’art contra la impunitat i per la veritat, la justícia i la reparació. Esperem que molta gent tingui el gust de viure una experiència que ben segur li tocarà el cor i li mourà la consciència. 






El 6 de mayo en el Teatro Segarra de Santa Coloma de Gramenet, en una de las jornadas de memoria del ayuntamiento de la localidad, se representó la obra Molotov sobre la vida del luchador antifranquista Cipriano Martos Jiménez. Las personas que tuvieron la suerte de compartir tan magnífica representación vivieron una montaña rusa de emociones en un montaje que ha sabido conjugar magistralmente imagen y sonido, animación e interpretación, música y poesía, humor y tragedia con un ritmo tan trepidante que hace imposible no tener todos los sentidos en el escenario. Una obra de gran originalidad que establece un vínculo entre las luchas de ayer y las de hoy, entre la represión de hoy y la de ayer con una banda sonora de los años 70. Unas notas que nos retrotrae a un tiempo donde mientras la mayoría escuchaba a Luis Aguilé en la radio, en la clandestinidad había una generación de gente comprometida que se la jugaba cada día para derribar la dictadura. Lo hacían en la soledad de una dura lucha antifascista, que solo conocía un círculo muy reducido, mientras en sus inadvertidas vidas sonaba de fondo la canción protesta de cantautores como Patxi Andión: una, dos y tres, una dos y tres… (¿repúblicas?). El humor está presente en una obra que explica una historia tan dura como la muerte del protagonista después de haber sido torturado en el cuartel de la Guardia Civil de Reus. Este humor es un balón de oxígeno para el espectador para poder enfrentar los momentos más dramáticos de la vida de este sindicalista, víctima de un crimen de estado imprescriptible. Molotov también es un documental, una filmación con testigos de personas próximas a Cipriano, a su entorno de militancia y al activismo que exige justicia en su nombre.

Esta obra es un trabajo que refleja el respeto y el rigor con qué director, intérpretes y todo el equipo de Molotov se han acercado a la vida y muerte de este militante del FRAP a partir del imprescindible libro del periodista Roger Mateos "Caso Cipriano Martos: Vida y muerte de un militante antifranquista". Destacar la valentía y el compromiso de la compañía que pronuncia en voz alta los nombres de los represores y relata unos hechos, que todavía quieren que permanezcan en el más oscuro de los olvidos de una transición interminable de coronas impuestas. 

No nos resta más que dar las gracias a todo el equipo de Molotov por esta obra de arte contra la impunidad y por la verdad, la justicia y la reparación. Esperamos que mucha gente tenga el gusto de vivir una experiencia que seguramente le tocará el corazón y le removerá la conciencia. 




Vídeo amb el col·loqui posterior a l’obra amb el director David Pintó, els intèrprets Joan Valentí “Nan” i Montse Pelfort, la companya de militància de Cipriano Francesca García i el company Felipe Moreno de la Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina.

Vídeo con el coloquio posterior a la obra con el director David Pintó, los intérpretes Joan Valentí “Nan” y Montse Pelfort, la compañera de militancia de Cipriano Francesca García y el compañero Felipe Moreno de la Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina.




HOMENATGE ANTIFEIXISTA A REUS. CIPRIANO MARTOS 16/01/2021.






EL TEATRE DE L'AURORA D'IGUALADA ESTRENA MOLOTOV DE DAVID PINTÓ I JOAN VALENTÍ, LA HISTÒRIA DEL MILITANT ANTIFRANQUISTA CIPRIANO MARTOS.

 

https://www.teatreaurora.cat/ca/actualitat/1082-el-teatre-de-laurora-estrena-molotov-de-david.html

INAUGURACIÓ POPULAR DE LA PLAÇA CIPRIANO MARTOS A SABADELL. 15/12/2019.






Davant un nombrós grup de persones que van voler retre homenatge a Cipriano Martos vam llegir unes paraules en record de la seva vida, de la seva lluita, del seu patiment i de la seva mort causada per la repressió franquista l'any 1973. Un dia molt important per a la seva família i per als seus companys de militància, ja que inauguràvem una plaça amb el seu nom a la ciutat de Sabadell, la mateixa plaça que en el desè aniversari del seu assassinat li va dedicar el seu partit.



-->
La història d’en Cipriano és la història de moltes, i alhora, la història d’una minoria. És la història de moltes persones que han estat per a nosaltres corretja genètica de transmissió de vida, també de persones que estimem, que admirem, amb les quals convivim i compartim, fins i tot podem ser nosaltres mateixes. Perquè totes som o podem ser migrants.




-->
Quan la gana i la humiliació és el teu únic paisatge sense cap més horitzó s’ha de tenir valor per trencar-ho buscant una oportunitat per viure amb dignitat. Parlem d’una migració social i política, per deixar d’acotar el cap i trencar les cadenes de misèria que imposaven els cacics del Règim a les perdedores, a aquelles que van prendre partit per la llibertat i a aquelles que no van poder aixecar la veu, pobres del món, malauradament tan internacionals. Buscant un treball i un sostre es van trobar un escenari moltes vegades desolador i ple de molt sacrifici, però també d’esperança i oportunitat, de solidaritat i de canvi, de lluita sindical i veïnal. Construint drets i destruint al tirà. Una finestra per a totes i tots els Ciprianos, que van viatjar a les ciutats de les fàbriques i les obres, com riuada humana a canviar les fesomies d’aquestes. Així va arribar Cipriano a aquest barri, com ho va fer el seu germà Antonio, com ho van fer les companyes i companys que va trobar a Sabadell, una família política que li va posar un llibre a taula i uns ideals per alimentar el seu anhel de justícia social. D’aquesta manera Cipriano, un emigrant de Maldonadillo, una aldea de Loja, Granada,  amb 26 anys comença la seva militància en el PCE(ML) i en el FRAP. És en aquest punt on una història de majories es transforma en una de minòries compromeses fins al límit, una metamorfosi en papallona de colors antifeixistes volant lliure en l’invisible, exigent i perillós món de la clandestinitat. Tothom podia veure un Cipriano treballador, educat, amable, tot generositat, també un Cipriano tímid que volia gaudir de la vida i tenir una companya. Un Cipriano sensible de sentiments de cotó, amant dels animals, però també un Cipriano desconegut de conviccions d’acer.



-->
Cipriano va sortir del seu bressol polític del barri de la Plana del Pintor i Ca n’Oriach de Sabadell on va aprendre de vagues, de manifestacions, d’accions antifranquistes, també de caigudes i de repressió policial. El disciplinat Cipriano va aprendre de companyes com la Paqui a Sabadell i de companys com l’Antonio a Barcelona, imprimint i repartint fulls volants. Ja estava preparat pel seu viatge a Reus com a part d’una cèl·lula per fer créixer la militància a les terres tarragonines. Un viatge sense retorn a l’horror del franquisme.




-->
Tot comença amb una acció a Igualada repartint octavetes a les portes de la fàbrica Punto Blanco on s’identifica el cotxe del seu company Pascual, que serà el primer detingut i torturat fins a deixar-lo irreconeixible. Uns dies després serà en Cipriano qui caurà davant de l’empresa de construcció on treballava. Va ser arrestat per la Guàrdia Civil de Reus i portat a la caserna de la ciutat on es van obrir les portes de l’infern de la dictadura més repressora. Cipriano va ser torturat brutalment, salvatgement, com tan sols els sàdics i els que odien cegament poden fer-ho. Els homes de tricorni amb les calaveres de plom, que va retratar el poeta Lorca, també fill de Granada, també assassinat, no ploraven, gaudien colpejant, vexant, amenaçant. Torturadors. En un moment de l’interrogatori diu la Guàrdia Civil que van deixar a en Cipriano sol i que va aprofitar per prendre pel seu compte un àcid corrosiu que era sobre la taula. Maldat i cinisme d’uniforme. Tothom que ha estat detingut sap que ni et deixen saltar per una finestra, ni beure els ingredients d’un Molotov. Cipriano comença el 27 d’agost un trist, sagnant, dolorós i solitari camí fins a la mort, aïllat i custodiat per una parella de la Benemèrita al seu llit de l’hospital Sant Joan de Reus. No va poder ser visitat pel seu advocat, ni va poder acomiadar-se de la seva família, que ignorava el seu destí.



-->
El dia 17 de setembre de 1973 moria Cipriano Martos Jiménez, tenia 31 anys. El seu assassinat va quedar amagat a una fossa comuna del cementiri de Reus. La seva mare i els seus germans, que van viatjar des de Granada amb urgència, no van poder veure el cos d’en Cipriano, van ser amenaçats per la Guàrdia Civil, fins i tot la seva mare suplicant, plorant de genolls, va rebre el menyspreu i la violència del cos armat. La seva família a través de la querella argentina continua exigint l’exhumació d’en Cipriano perquè descansi amb els seus pares al seu poble.

-->

Para todas las personas que conocieron la humanidad de Cipriano, para todas las personas que la hemos conocido a través de sus familiares y compañeras de militancia, es impresionante este reconocimiento de la ciudad, que le abrió los ojos a la lucha por la justicia. El nombre Cipriano Martos Jiménez ya no será borrado de la historia gracias a su familia, a sus compañeras antifascistas, a la Xarxa Catalana y Balear de Apoyo a la Querella Argentina, al magnífico trabajo de Roger Mateos y a la ciudad de Sabadell. Muchas gracias a aquellas personas que lo han hecho posible. Cipriano vive, su legado también y el mejor homenaje que podemos hacerle es continuar sin desfallecer combatiendo el fascismo, como deber de verdad, justicia y reparación para las víctimas del franquismo y la transición, por los represaliados antifascistas y republicanos de ayer y de hoy, por los derechos humanos del futuro.







Li vam cantar el Bella Ciao i va sonar també Puño en alto del cantant Pedro Faura, company de militància d'en Cipriano. 





El periodista Roger Mateos, autor del llibre el caso Cipriano Martos, va presentar la cosina d'en Cipriano. Ella en representació del germà de Cipriano, Antonio, que per motius de salut no va poder assistir a aquest moment tan emotiu per a la seva família, va fer una semblança del seu cosí Cipriano. Ens va dir que era  una persona totalment entranyable impossible de no estimar-se-la perquè tenia quelcom especial que enamorava a tothom, que era tot bondat i generositat.


Antonio Martos davant de la caserna on van torturar al seu germà.




El cantaor Luciano Carmona, amic i company de militància d'en Cipriano, i el guitarrista Oriol Obiols van interpretar en honor d'en Cipriano un tema de Juan Meneses dedicat als últims afusellats del franquisme. Luciano no va poder dedicar unes paraules a Cipriano perquè va dir que li emocionava tant el seu record que es posaria a plorar i no podria cantar.



Pascual Carrilero Carrilero.


-->
Volem compartir amb totes i tots aquest poema d’en Pascual Carrilero Carrilero, company de militància d’en Cipriano Martos, que va ser detingut a Reus, on vivia amb la seva família, que va ser torturat brutalment a la mateixa caserna de la Guàrdia Civil, en les mateixes dates que Cipriano i més tard va ser empresonat a la presó de Tarragona. Pascual va portar sempre en el seu cor a Cipriano, amb la pena i el dolor d’haver-lo de recordar totalment destrossat. Amb la ràbia i la impotència d'haver-se de trobar pel carrer amb els seus torturadors impunes. La família de Pascual també és querellant a la República Argentina. 




A continuació es va inaugurar la plaça Cipriano Martos descobrint la placa amb el seu nom. Una placa que es va col·locar sense comunicar a ningú aquest canvi al nomenclàtor de la ciutat. Sense cap acte per part de l'actual Ajuntament de Sabadell, que va donar compliment al mandat de l'anterior consistori. Aquest va aprovar un seguit de canvis de noms amb el fil de la memòria històrica com a nexe per reanomenar places i carrers. Ni tan sols es va notificar a les famílies la col·locació d'aquestes plaques. El que no van fer les institucions ho va fer el poble organitzat a través de diferents associacions polítiques i socials.










Per acabar aquesta inauguració es va fer una ofrena floral a la memòria d'en Cipriano com a representant dels centenars de milers de víctimes del feixisme espanyol. També es van recollir les paraules de les persones que van compartir aquest acte, com les de l'artista Lola Lasurt, autora del mural de Reus en honor d'en Cipriano. 





                                                                                                Lola Lasurt.

I després la foto de família.




Una cercavila per la ciutat inaugurant places: Patricio Peñalver, activista LGTBI, Cipriano Martos, militant antifranquista assassinat, Clara Campoamor, diputada de la República que va lluitar pel vot femení i ho va fer possible i les Dones del tèxtil, dones treballadores pilar explotat de la Sabadell industrial. Dones com la Carmen que segueix dempeus amb els seus 83 anys i és una digna representant d'una generació que va haver de lluitar molt a les seves vides per aixecar moltes altres, un orgull de dones.






L'acte itinerant es va finalitzar a la plaça de les Dones del tèxtil amb actuacions musicals, la lectura manifest i vermut popular.







Manifest:

A favor de dignificar els canvis del nomenclàtor

Els noms dels carrers i places de la ciutat són el reflex dels referents culturals i històrics amb els quals ens volem identificar com a societat i actuen com elements distintius de la memòria ciutadana i com a referents educacionals i socials.

Sabadell és una ciutat majoritàriament compromesa en la defensa dels drets, les llibertats i els valors democràtics. En conseqüència, la identitat col·lectiva expressada en l’espai públic cal que es correspongui amb aquests drets i valors i també amb aquelles persones que els han defensat i han lluitat per a fer-los realitat.

L’any 1977, amb el retorn de la democràcia, es van substituir els noms més significats del règim franquista per alguns noms populars que havien estat eliminats per la dictadura. Tot i això la recuperació de la memòria democràtica es va quedar curta i es van mantenir noms vinculats al franquisme com els dels alcaldes Josep Mª Marcet i Antoni Llonch,...noms de genocides, esclavistes, repressors del poble o de personatges incompatibles amb els valors democràtics.

Van passar 48 anys sense eliminar cap d’aquests noms indignes dels carrers i places i no va ser fins l’any 2015 que es va substituir el nom d’Alfons XIII pel de la República, gràcies al treball d’entitats ciutadanes com Sabadell per la República. Posteriorment, el nou govern municipal va constituir la Taula de Memòria Històrica i es va iniciar un procés de revisió del nomenclàtor per, entre els seus objectius, adequar-lo a la Llei de la Memòria Històrica de l’any 2007, que obliga la retirada de tota referència a la dictadura franquista de l’espai públic.

Gràcies novament a les propostes de les entitats, el febrer de 2019 el Ple municipal va aprovar excloure del nomenclàtor una dotzena de noms -Feliu Pla, Alfons Sala, Esteve M. Relat, Josep Comas, Francesc Motlló, Josep Mª Arnella, Miquel Arimon, Antoni Cusidó, Antonio López (marquès de Comillas) i Joan Güell, que no representen els valors d’una societat democràtica i substituir-los amb noms a favor de la paritat de gènere, per a rememorar personatges rellevants de la vida cultural i artística, persones represaliades, significades per la seva lluita a favors dels drets i les llibertats, etc.

Fruit d’aquest acord, el mes d’abril d’enguany el govern municipal va aprovar els canvis dels nomenclàtor amb les noves denominacions:

- Cipriano Martos: Lluitador antifranquista i membre del FRAP, va ser torturat i assassinat a Reus per la Guàrdia Civil.

- Patricio Peñalver: Activista vinculat a l’AV de Ca n’Oriac i militant del PSUC. Conegut per la defensa dels drets civils, especialment els del col·lectiu homosexual.

- Clara Campoamor: Escriptora, advocada i defensora dels drets de la dona, en substitución del d’Antoni Llonch.

- Dones del tèxtil: Nom col·lectiu en reconeixement de les dones que amb el seu treball a fàbriques, tallers i a casa, van col·laborar al creixement de la industria tèxtil de la ciutat, en substitució de l’alcalde Josep Mª Marcet.

Han hagut de passar set mesos des d’aquell acord perquè l’actual govern del PSC-Podemos es decidís a materialitzar el canvi de noms. Ho ha fet però de manera clandestina, sense comunicar-ho públicament, ni a la resta dels grups municipals i, ni tan sols, convocar a les entitats que en el seu moment van ser proposants dels actuals noms. Ho han fet sense elmés mínim acte de reconeixement per a les persones i col·lectius ara denominats.

És per tot el què hem exposat que les entitats sotasignades manifestem:

Primer. Denunciem aquest menyspreu per part del govern municipal del PSC-Podemos cap a les persones que ara donen nom a l’espai públic, cap a les seves famílies, a les entitatsproposants i al conjunt de la ciutat que s’ha vist negada d’aquesta restitució democràtica dela nostra memòria col·lectiva.

Segon. Per a nosaltres eliminar noms de personatges franquistes dels nostres carrers i placeso posar els noms de persones mereixedores del seu reconeixement públic, no és un simplecanvi de plaques com sembla ha considerat l’actual govern municipal, sinó un acte dereparació democràtica i de reconeixement ciutadà cap unes persones que van lluitar pelsdrets i les llibertats col·lectives. Però, també volem que aquest acte públic sigui un acte de desgreuge institucional que s’ha negat volgudament.

Tercer. Més enllà d’aquest acte ens comprometem a continuar treballant a favor de la recuperació de la memòria democràtica, en el reconeixement de la lluita antifranquista i de totes aquelles persones que han lluitat per la democràcia, les llibertats i els drets col·lectius i que siguin mereixedores de formar part dels carrers i places de la nostra ciutat.

Quart. Reclamem la continuació de la tasca iniciada i un Pla de treball per a la Taula de la Memòria i per la Taula del Nomenclàtor.

Sabadell, 15 de desembre de 2019
Sabadell per la República
Bruixes del Nord
Crida per Sabadell
Entesa per Sabadell
Esquerra Republicana de Catalunya
Mesa de Catalunya d’entitats Memorialistes i Xarxa Catalana i Balear de Suport a la querellaArgentina
Òmnium Cultural Sabadell

Sabadell en Comú





Galeria Fotogràfica

























https://www.diaridesabadell.com/2019/12/15/penalver-martos-campoamor-i-les-dones-del-textil-ja-tenen-el-seu-homenatge/


Vídeo presentació El caso Cipriano Martos a l'Ateneu Barcelonés.










BARCELONA

PUBLICADO
2018-12-09 06:37:00
 Los ríos se desbordaron  todos en general 
entre ellos El Ebro, El Guadalquivir, el Ter y el Llobregat 
de las lágrimas que lloraron por ti toda la humanidad. 
De tanto como lloraron al no poderte abrazar, 
el día que te enterraron 
en la clandestinidad 
como el que no tiene a nadie que te quisiera abrazar. 
Que pongan tres crespones negros 
en ventanas, balcones y en las puertas del cuartel 
para que la gente sana puedan saber 
lo mucho que padeciste y tuviste que padecer 
cuando te obligaron a aquel brebaje beber  


Antonio Martos (26 de marzo de 1941, Huétor Tajar) recita de memoria la canción con los ojos llorosos y la voz entrecortada. El choque de tazas y las conversaciones flotan a nuestro alrededor. Antonio escribe y canta a su hermano, cuya figura empieza a ser dignificada gracias al libro del periodista de política de la Agencia EFE en Barcelona Roger Mateos (Barcelona, 1977),Caso Cipriano Martos: Vida y muerte de un militante antifranquista (Editorial Anagrama). 
Cipriano Martos Jiménez era un hombre “bueno, sencillo y leal” —según el medio centenar de testimonios con los que pudo contactar Mateos—. Amante de los animales, murió a las 22.15h del 17 de septiembre de 1973 bajo la custodia de la Benemérita en el hospital de Sant Joan de Reus. Causa de la muerte: la ingesta de un coctel molotov, que contenía ácido sulfúrico, le quemó el sistema digestivo. Según la versión de la Guardia Civil, quien le interrogó durante 72 horas seguidas, él mismo se bebió el líquido. Se quedó solo en una sala del Cuartel de Reus, cogió el recipiente, e ingirió la bebida que le mató al cabo de 21 días. Según sus captores, nadie le obligó.
Sabemos cuando murió, pero no cuando nació. Según su partida de nacimiento, hoy 9 de diciembre cumpliría 76 años. Pero, tal y como relata en su libro Roger Mateos, “por esas fechas ya hacía más de medio año que su madre lo había traído al mundo”. El periodista se enfrenta con el reto de escribir la historia de una persona cuyo inicio, nudo y desenlace son turbios. Se interesa por el caso de Cipriano en 2002, con 25 años. “Desde que salí de la universidad me interesé mucho por el Partido Comunista de España (marxista-leninista) (PCE (m-l)) y el Frente Revolucionario Antifascista y Patriota (FRAP). Son dos de los grandes desconocidos de la lucha antifranquista”, detalla.
De hecho, si Cipriano es menos conocido que Salvador Puig Antich, por ejemplo, es en parte porque era miembro de una organización “apestada” en los ambientes antifranquistas. “Defendían la memoria de Stalin y una línea muy beligerante que, en 1975, pasó a la acción armada”, apunta el periodista. Pero el principal responsable de su anonimato es el Estado franquista. “Quiso enterrarlo en un olvido espantoso en el cual ni siquiera la familia pudo denunciar ni hacer ningún paso para poder esclarecer la causa de su muerte”, denuncia. De hecho, su familia nunca ha podido ver el cadáver de Cipriano, que está enterrado en la fosa 11-67 Norte del cementerio de Reus.
Mientras que el franquismo lo repudia, el nombre de Cipriano aparece en cualquier revista editada por el PCE (m-l), puesto que se convirtió en uno de sus mártires. “Lo tienen santificado, deificado. Lo describen como a un héroe del partido: lo exhiben como ejemplo de militante obstinado y resistente que aguantó todas las torturas posibles y, aun así, no confesó. Pero claro, toda leyenda está siempre incompleta”, subraya. En el libro, el autor huye de la divinización de Cipriano y saca a relucir su lado más humano.
Mateos averigua la pobreza extrema en la cual había nacido Cipriano y cómo en 1966 emigra de Huétor Tajar (Granada) a Ca n’Oriac, uno de los barrios más politizados Sabadell (Catalunya). Es en ese barrio donde empieza su fiel vinculación con el PCE (m-l), que luego le llevaría a la célula de la FRAP en Reus. Su lealtad fue tal que ofreció su piso como escondite de la propaganda y material de acción del FRAP, motivo principal por el que fue detenido. Resuelve las incógnitas sobre sus orígenes y su ferviente compromiso con el partido, el mismo que le llevó a la muerte. Además, el libro desmiente la versión oficiosa que asegura que Cipriano fue tratado “con todo respeto” durante las 72 horas que estuvo detenido por la benemérita. “¿Es verdad lo que dice la Guardia Civil sobre que fue un acto suicida del propio Cipriano, que en un momento dado se quedó solo en esa sala de interrogatorios, cogió una botella de ácido sulfúrico y se la bebió? ¿O es falso y lo que tenemos que suponer es que fueron aquellos torturadores los que le pusieron la botella de ácido en la boca?”, ahonda Mateos con desdén.
El periodista empezó a indagar sobre la vida y la muerte del militante antifranquista cuando María José Bernete y Felipe Moreno, impulsores de la querella del caso de Cipriano, contactaron con él después de que publicara un artículo en el Diari Ara sobre el caso. “Me piden si pueden adjuntar este artículo a la causa de la querella Argentina. Yo estaba encantado”, recuerda.
Las primeras querellas de la Causa 4591/2010 (conocida como querella argentina) se interpusieron el 14 de abril de 2010 en Buenos Aires y fueron residentes de Argentina con familiares de víctimas del franquismo quienes dieron el primer paso, impulsado por la abogada Ana Messuti. Por su parte, los primeros miembros de la Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina que se añadieron a la querella lo hicieron desde el estado español en 2012. Antonio Martos presentó la suya el noviembre de 2014.
Tras aceptar la petición de los activistas, estos le sugieren hacer un libro sobre Cipriano. Él asume el reto y conoce a Antonio, a quien mira con un respeto y cariño imposibles de esconder. Después de tres años de viajes a Granada, Sabadell y Reus, relata en profundidad uno de los capítulos más crueles y ocultos del franquismo. Frente al olvido institucional, Antonio llevaba años luchando por desenterrar la verdad. Pero no busca venganza, sino justicia. “Si hay algún castigo, quiero que esté en la cúpula, no en los que barrían el cuartel. Pero ojo, no quiero la muerte ni para el más bravo”, dice con una serenidad que asusta. 
Antonio hace cinco años que va el último sábado de cada mes, desde las 12h a las 14h del mediodía, a la Plaça Sant Jaume de Barcelona a reivindicar la memoria de su hermano. Pese a que se declara neutra, afirma que la decisión de exhumar a Franco “es la punta del iceberg” para empezar a sanar un pasado doloroso. “Si esa muralla se rompe, se rompen todas”, reivindica. Para el mayor de los seis hermanos Martos, aún hay respeto al fantasma de Franco. “Fue tan dura la represión que la gente todavía tiene miedo”, opina. Es por eso que algunos de los testimonios del libro de Roger Mateos tuvieron cierto reparo en explicar su historia. “Como es un caso tan sensible de ocultación de un presunto asesinato, los testimonios que pueden acreditar esa atrocidad evidentemente tenían miedo cuando yo les contacté”, explica el autor.
En primer lugar, tenían miedo por el trauma personal que arrastran desde esos tiempos. “Para ellos, Cipriano les cambió su vida. Es una cosa tan violenta y que ha quedado tan impune que siempre lo han llevado dentro”, profundiza. Además, aún hay el temor de que les persigan de nuevo por aquello que pasó hace más de 40 años y que está amnistiado por la ley de Amnistía del 1977. “Lo que hizo que se prestaran todos a colaborar con el libro y a ofrecerme su testimonio fue el compromiso que sentían por reivindicar a Cipriano, por desenterrar el caso y por hacer que, finalmente, se conozca aquella barbaridad que cometieron con él”, concluye el periodista.
La ley de Amnistía de 1977 cierra una página ignominiosa de presos políticos en el franquismo a la vez que amnistía a todos los criminales que trabajaron por la dictadura persiguiendo a toda oposición. “Es una ley de amnistía, pero no debería ser de amnesia, pues estos criminales siguen blindados. Cumpliéndose 40 años de la Constitución es incomprensible que sigamos con los mismos silencios que cuando entró en vigor”, lamenta Mateos. En el caso de Cipriano, el Estado continúa invocando la ley de Amnistía para bloquear una investigación que ayudaría a sanar una memoria herida. Los promotores de la querella hicieron todas las gestiones para acceder a los expedientes de los guardias civiles responsables de la muerte del antifranquista y se les denegó. Está en manos de la jueza de la querella, María Romilda Servini, pedir más información. “Esta era la limitación con la que desde un principio sabía que me chocaría. Ahora, habiendo descifrado todo el resto de piezas claves, para mí la hipótesis ya está resuelta: no me creo nada de la versión oficiosa que ofreció en ese momento la dictadura franquista”, finaliza Mateos.
Aun así, el libro ha ayudado a que la memoria de Cipriano sea reparada. El alcalde de Reus, Carles Pellicer, se ha comprometido a de rendirle homenaje con una placa. Y en Sabadell se ha abierto un debate ciudadano para dedicarle una calle o plaza. “Son pequeñas reparaciones de su memoria que, para la familia y para la gente más cercana, pueden significar mucho”, augura Mateos. Y no se equivoca. De hecho, para Antonio “es un gran honor” que Roger haya escrito esta obra. “Es una oportunidad para que las personas de buena fe y voluntad puedan saber lo injusta que fueron las leyes que tuvimos desde el 36 hasta el 77. Se hicieron muchas atrocidades con personas honradas”, asegura Antonio.
—¿Y hablas con Cipriano?— pregunto por último a Antonio, que muestra ya los ojos cansados. 
—No, yo lo que hago es dedicarle canciones— responde.


“Hermano Cipriano, 
el camino que tuviste que andar 
no era muy plano. 
Y te jugaste la vida 
por liberar del yugo 
a los seres humanos”.




El dissabte 23 es va presentar a Madrid el llibre sobre Cipriano Martos de Roger Mateos a la llibreria Traficantes de sueños. Van intervenir l'autor, Pablo Mayoral i la nostra advocada Ana Messuti com a representant de Antonio Martos, querellant a la República Argentina. La Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina dona las gràcies a Ana Messuti per la seva meravellosa, compromesa i desinteressada tasca.





Presentació del llibre Caso Cipriano Martos a Sabadell, 29 de maig de 2018. Volem destacar la valentia i el sentiment de dues persones. La Paquita que va compartir la seva història de militant a la clandestinitat al PCE-M-L, tot compromís i sacrifici. I l'Antonio Martos que emocionat va sentenciar que el seu germà va ser assassinat. Tot el nostre suport a l'Antonio, tot dignitat. Esperem que la querella dins d'aquesta Causa que ens uneix a totes i tots faci justícia a la família Martos. El llibre de Roger Mateos és part de la reparació que haurà de venir. 




Al Cercle de Lectura de Reus es va fer ahir, 5 de juny, la presentació del llibre de Roger Mateos sobre la vida i mort d'en Cipriano Martos. En aquest acte van participar a la taula la filla d'en Pascual Carrilero, Ester, l'expresident del Parlament de Catalunya, Ernest Benach i l'autor Roger Mateos, però també en van ser protagonistes el fill de Pascual Carrilero, Jordi, el germà d'en Cipriano, Antonio, i l'alcalde de Reus que va aprofitar per comunicar als presents que es posarà una placa commemorativa al carrer Pubill Oriol, on va viure Cipriano abans de ser torturat a la caserna de la Guardia Civil de Reus.  Llegir crònica sencera aquí.



Presentació Caso Cipriano Martos a Barcelona. Llibreria Documenta 9/05/2018.

El Caso Cipriano Martos és una història silenciada que s'havia de compartir i divulgar com a deure democràtic de memòria. Un llibre que neix del treball d'investigació de la nostra Xarxa per fer possible la querella que l'Antonio Martos va presentar a la justícia Argentina i que és una realitat gràcies a la gran feina de més de 3 anys de recerca  d'en Roger Mateos, de recull de testimonis de persones que van conèixer i compartir militància amb Cipriano Martos. Tot això fa de "Caso Cipriano Martos. Vida y muerte de un militante antifranquista" un llibre totalment necessari. Llegir crònica sencera aquí.






ELDIARIO.ES

¿Cómo murió Cipriano Martos? Las torturas y el veneno que acabaron con la vida de un militante antifranquista

Un libro reconstruye la vida de un joven militante del PCE(M-L) que murió por ingestión de ácido en 1973 tras ser torturado por la Guardia Civil

El interrogante sobre la muerte (¿suicidio o asesinato?) es el último cabo por atar de un relato de represión, violencia y ocultación por parte del franquismo
Martos agonizó durante 21 días en un hospital de Reus sin que nadie avisara a su familia y hasta fue enterrado en una fosa común a sus espaldas

Pau Rodríguez  

29/04/2018 - 20:57h

Han pasado 45 años desde que Cipriano Martos murió solo, custodiado en una cama de hospital de Reus con el estómago destrozado por un corrosivo. Su familia sigue sin poder responder a la pregunta: ¿fue este joven militante antifranquista el que ingirió  voluntariamente el ácido que lo mató o se lo hicieron tragar los guardias civiles que le torturaron de forma brutal durante dos días? 

"Lo último que quería el régimen era que esto se conociera y trataron de taparlo por todos los medios", expone Roger Mateos, autor del libro Caso Cipriano Martos: vida y muerte de un militante antifranquista (Anagrama). Tras llegar a sus manos el sumario del caso y recuperar más de 50 testimonios, este periodista de la Agencia EFE reconstruye no solo los oscuros días de agosto de 1973 en los que Martos fue torturado y conducido a la muerte por ser militante del Partido Comunista de España (Marxista-Leninista), sino también las razones que llevaron a un tímido y casi analfabeto campesino de Granada a integrarse en una organización antifascista clandestina por la que se jugó –y perdió– la vida.  

El propio libro supone un testimonio, con todo detalle, de la vida de una víctima del franquismo cuya muerte quedó en el olvido, reivindicada solo por los militantes de un partido que acabó siendo residual. Es ilustrativo el contraste con casos como el del anarquista Salvador Puig Antich, que fue detenido justamente ocho días después de la muerte de Martos, en septiembre del 73. "Puig Antich es un símbolo de la barbarie franquista, medio mundo se movilizó para frenar su ejecución, mientras que con Martos todo quedó silenciado", sostiene Mateos. 

Pese al miedo que durante años atenazó a la familia, finalmente su caso se ha acabado incorporando a  la macroquerella argentina que investiga los crímenes franquistas. El hermano de Cipriano, Antonio Martos, fue de los primeros en declarar ante un juez en esa causa, en los juzgados de Sabadell. "Quizás no es un caso de importancia universal, pero es tan grave y tan repugnante que no se puede mantener en el olvido", defiende el autor del libro. 

Las dudas sobre una muerte incómoda

Juan José Martos recibió la noticia de la muerte de su hermano en Reus por boca de un guardia municipal de su pueblo, Huétor Tájar (Granada), que le insinuó que se había tratado de un accidente laboral. La familia emprendió entonces un viaje a esa localidad de la provincia de Tarragona donde ni siquiera sabían que vivía Cipriano, puesto que en los últimos meses él había ido cortando todos sus lazos sociales debido a su actividad clandestina en el PCE(M-L).

Al llegar al hospital, la escena que describen sus familiares es estremecedora. No solo no les dejaron ver el cuerpo de Cipriano, sino que su cadáver fue trasladado al cementerio de Reus y arrojado a una fosa común sin su conocimiento. En el expediente de la funeraria constaba como responsable José Martos, el padre, que ni siquiera estaba en Reus, sino que se había quedado en Andalucía al estar enfermo. Aquel fue el primer indicio de una muerte incómoda que les confirmó una monja del hospital: Cipriano había fallecido por ingerir ácido sulfúrico.

Lápida de homenaje a Martos en la fosa común de Reus

Ahora Mateos recompone las piezas de los últimos días de Cipriano. Su detención tras una acción de propaganda en Igualada, la caída de la célula de Reus en la que él participaba... Y las torturas a las que fue sometido entre el 24 y el 27 de agosto, tras la las que fue trasladado al hospital. Después de varias entrevistas a sus compañeros, el libro acredita que Cipriano fue torturado por varios agentes, comandados por el teniente Braulio Ramo Ferreruela, que luego aseguraría ante el juez que le trataron correctamente. 

Es de su declaración ante el juez de donde se pueden obtener algunos detalles sobre la ingesta del cáustico. Ramo afirma que le dejaron encima de la mesa para que los identificara todos los materiales que le habían incautado en su piso para fabricar cócteles molotov. "Es probable que pudiera haberse bebido cualquiera de los líquidos [...] dado que estaban a su alcance", sostuvo el teniente. A ello se le añade que el propio Cipriano dijo habérselo bebido él ante dos jueces y un médico, aunque sus declaraciones están repletas de contradicciones y pronunciadas en una situación extrema que harían desconfiar a cualquiera. 

Ahí Mateos se pregunta: "¿Es posible que la Guardia Civil dejara material de un cóctel molotov al alcance de un preso supuestamente terrorista? ¿De alguien que podía haberlo utilizado para atacar a la policía? Es muy difícil de creer". 

Lo que ocurrió realmente solo lo saben Cipriano y los agentes. Quizás algún día algunos de ellos respondan ante la justicia argentina (el teniente murió en 1998), pero puede que desvelar quién empuñó el frasco con ácido no sea a estas alturas lo más relevante. "La pregunta más importante no es si fue un suicidio o un asesinato, sino si un suicidio eximiría de su responsabilidad a los torturadores. Y la respuesta es que no: lo llevaron a una situación límite", apunta Mateos. 

El 27 de agosto de 1973 Cipriano Martos fue trasladado al Hospital Sant Joan de Reus debido a la intoxicación. Agonizó durante 21 días en una de sus camas, custodiado por la policía, y sin que nadie –ni los familiares ni la militancia– supiera lo que le había ocurrido. Acabó traspasando el 17 de septiembre. 

El periodista Roger Mateos, autor de 'Caso Cipriano Martos'

Ensayo sobre la politización de un obrero

El libro Caso Cipriano Martos no es solo la reconstrucción periodística de unos hechos ocurridos en verano de 1973. Es también un ensayo sobre un proceso de politización. El de un joven campesino que emigró a Sabadell, donde trabajó en la construcción, y que, sin tener al parecer inquietudes sociales, "acabó militando en una de las organizaciones antifranquistas más radicales", sostiene Mateos.

El PCE(M-L), escisión prochina del Partido Comunista en 1964, no era quizás el principal actor de la lucha antifranquista, pero sí tuvo una incidencia creciente en algunos barrios obreros a lo largo de los 70. Uno de ellos fue Ca n'Oriach, el barrio de Sabadell en el que Martos vivía con su prima. "Por primera vez vio luchas vecinales, reivindicaciones y tomó conciencia del movimiento obrero, al que se fue acercando también por las actividades culturales y de ocio que organizaban", detalla Mateos. 

El libro relata también la otra cara de la militancia: las peripecias tragicómicas de unos militantes a menudo demasiado jóvenes, tan impetuosos como erráticos, capaces de jugarse la vida para colgar carteles antiyanquis y a la vez desafiar todos los códigos de la clandestinidad celebrando una boda con toda la organización en la lista de invitados. Personas que no dejaron de ser jóvenes mientras se jugaban la vida por acabar con la dictadura.





NACIODIGITAL.CAT 

MEMÒRIA HISTÒRICA

Cipriano Martos, la memòria desenterrada de la repressió

El periodista Roger Mateos recupera en un llibre el cas del militant del PCE (marxista-leninista) mort el 1973 després de ser torturat en una caserna de la Guàrdia Civil de Reus

Per Pep Martí  6/5/2018

El periodista Roger Mateos recupera un dels episodis més sòrdids i desconeguts de la repressió franquista: la mort del militant comunista Cipriano Martos Jiménez, el 17 de setembre de 1973 a l'hospital de Sant Joan de Reus. Aquí el va traslladar la Guàrdia Civil després de cinquanta hores d'interrogatoris. El llibre, Caso Cipriano Martos. Vida y muerte de un militante antifranquista (Anagrama), és un treball d'investigació elaborat a partir de l'estudi del sumari i de nombrosos testimonis.  

La família rep la notícia de la seva mort al poble granadí de Huétor Tájar, d'on un dia va sortir Cipriano per buscar un futur millor a Catalunya. Els diuen que ha tingut un accident mortal quan treballava en una obra. Fa temps que no en saben res. El fill d'un petit poble de Granada, semianalfabet, ha ingressat a les files del Partit Comunista d'Espanya (marxista-leninista), una escissió per l'esquerra del PCE de Santiago Carrillo.

A partir d'aquí, la mare, Francisca, i els germans, Manuel i Juan José, més Antonio, que viu a Sabadell, viuen dies terribles. No els deixen veure el cos de Cipriano, que és enterrat al cementiri de Reus sense que la família pugui assistir a la inhumació. Això sí, la firma del pare, José Martos, figura en els documents com a gestor de l'enterrament, malgrat que per la seva salut ni tan sols es va poder traslladar a Reus.

Cipriano Martos, dos anys abans de la seva mort. Foto:Família de Cipriano Martos.

Dies d'agonia

El llibre segueix la trajectòria de Cipriano Martos a Catalunya des de la seva arribada a Sabadell, on treballa en la construcció, passant per la seva militància al PCE (m-l) fins acabar el seu periple vital a Reus, on l'havia destinat l'organització per fer tasques de lluita clandestina. El 25 d'agost té mala sort: és detingut per la Guàrdia Civil. El registre del seu pis suposa descobrir un tresor: material de propaganda, octavetes, documents del partit... I material per elaborar artefactes de fabricació casolana. Allò és una "bomba" i serà certament explosiu per Cirpriano.

Durant dos dies, el tinent Braulio Ramo Ferreruela i sis membres més de la Guàrdia Civil interroguen a Martos. En quines condicions és tractat? És sotmès a tortures? Li faran beure àcid sulfúric del que han trobat al seu pis? Se'l beurà ell, en un intent de suïcidi, fruit del pànic? Sigui com sigui, l'home que ingressa a l'hospital de Sant Joan de Reus el 27 de setembre ja és una desfeta i morirà tres setmanes després. 
   
Dos jutges mediàtics a escena

El llibre de Martos, ric en informació i moltes sorpreses, explica el paper jugat per dos dels jutges destinats a Reus en aquell moment, i que molt després serien mediàtics, com Adolfo Fernández Oubiña i Pedro Martín García, que no van capbussar-se gaire per esbrinar com havia ingerit Cirpiano Martos l'àcid que va foradar el seu estómac.

La mort de Cipriano Martos es va produir en el moment final del franquisme, quan Franco acabava de cedir la presidència del govern a l'almirall Carrero Blanco, un dels estrategues de l'Operació Joan Carles i destinat a fer de guardià de les essències quan faltés el dictador. L'evolució del règim, controlada pels tecnòcrates de l'Opus Dei, no impedia, però, que la brutalitat continués sent un dels seus senyals d'identitat. Tres mesos després, Carrero seria assassinat.

Una mort enterrada

Pocs mesos després de la mort de Cipriano, seria executat a garrot vil l'activista llibertari Salvador Puig Antich. Però a diferència del seu cas, que va generar una forta reacció, la mort violenta de Cipriano Martos va quedar sepultada. El caràcter grupuscular del PCE (m-l) va influir probablement en la clandestinitat, també, de la fi del militant comunista.

L'agost del 1975, l'organització armada creada pel PCE (m-l), el Front Revolucionari Antifeixista i Patriota (FRAP), va assassinar dos policies i un guàrdia civil. El mes següent, tres dels seus integrants, Ramón García Sanz, Xosé Humberto Baena i José Luis Sánchez Bravo, serien afusellats, junt amb dos membres d'ETA, en el que van ser les darreres execucions de la dictadura.

Roger Mateos recupera un dels capítols més foscos de la repressió franquista. 











Foto: Roger Mateos

"Viatge a la clandestinitat profunda"

L'autor del treball, Roger Mateos, explica a NacióDigital que amb el seu llibre ha volgut fer "un viatge a la clandestinitat profunda, desenterrar un cas clamorosament abjecte comès per un règim com el franquista". Mateos assegura que a banda de reconstruir els fets que es van produir a la caserna de la benemèrita de Reus, ha volgut explicar els perquès: "Per què va morir Cipriano Martos, per què algú que neix a l'Espanya oprimida de la postguerra s'embarca en una organització com el PCE (m-l) que preconitza la guerra popular contra la dictadura i com d'asfixiant podia ser la vida de la gent compromesa". Un cas, el de Martos, que no hagués estat possible de recuperar sense la querella presentada per les famílies de víctimes davant la justícia argentina.

L'hora de la justícia

El 14 abril del 2010, familiars de víctimes del franquisme, cansats de no veure ateses les seves peticions per la justícia espanyola, van apel·lar als tribunals argentins, amb la sort que la jutgessa María Servini va acollir la seva denúncia per genocidi i delictes de lesa humanitat. A aquesta demanda s'hi van afegir prop de 500 querellants, entre ells la família de Cirpriano Martos. Això va fer que la seva memòria fos finalment desenterrada. Cipriano Martos, l'home que va venir a Catalunya per trobar un futur millor, mai va saber quin dia va néixer, però el llibre de Roger Mateos ha desenterrat la seva memòria.





 

 

 































Más información:



Convocatòria oberta a l'homenatge a Cipriano Martos Jiménez el diumenge 17 de setembre a les 12 hores, lluitador antifranquista mort a Reus per la Guardia Civil. L'acte serà al Cementiri de Reus i participaran familiars, amics i companyes i companys de la seva militància. En el seu record es farà una ofrena floral, es llegiran poemes i haurà paraules per recordar la seva vida marcada pel seu compromís antifranquista, la vida d'un bon home que resta sepultat per la impunitat del franquisme. In memoriam de Cipriano i pel seu dret a la veritat, la justícia i la reparació. Us esperem. Més informació: Cipriano Martos Jiménez

També recordarem al seu company de partit i de tortures, Pascual Carrilero Carrilero, que mai va oblidar a Cipriano i el seu patiment.

Cipriano Martos. ¿Dónde están sus asesinos?

Por Pablo Mayoral, miembro de La Comuna. 16/09/2017.
Cipriano Martos nació en 1942 en Loja un pueblo de Granada. En busca de trabajo emigró a Morón de la Frontera, Teruel, Sabadell, Terrasa y Reus. Fue jornalero, minero, obrero del textil y, por último, obrero de la construcción.

A punto de cumplir 31 años fue detenido por la Guardia Civil, en esos días también fueron detenidos Pascual Carrilero, Rafael Falcón, Joaquín López, M. Teresa Feliú, Joan Miró, Ignasi Carnicer, Joaquim Masdeu y Joan Domingo de la Selva del Camp, acusados de pertenecer al FRAP. Las acusaciones en un principio fueron de realizar unas grandes pintadas “Ni Franco, ni Rey, ni Yankis: Republica Popular y Federativa. FRAP” y de un reparto de propaganda en la ciudad de Igualada.

Tras dos días de intensos interrogatorios y salvajes torturas en el Cuartel de la Guardia Civil de Reus, Cipriano Martos fue llevado a su casa para realizar un registro. Según algunos testimonios la Guardia Civil dicen que encontraron ácido sulfúrico (se puede emplear para hacer Cócteles Molotov), y lo cierto es que el 27 de Agosto de 1973 los Guardias Civiles que le estaban interrogando y torturando le obligaron a ingerir ácido sulfúrico.

Ese mismo día, y ante la gravedad de su estado, Cipriano fue trasladado al Hospital de San Juan de Reus, donde fue atendido por varios doctores, y el 29 de agosto fue presentado ante un juez que no pudo tomarle declaración dada la gravedad de sus lesiones. 19 días después, el 17 de Septiembre de 1973, Cipriano moría entre horribles sufrimientos por “hemorragia interna”, según el parte de defunción.

Asesinado salvajemente por pintar una pared y repartir octavillas que denunciaban una Dictadura, asesinado por rebelarse contra ese Régimen de Terror instaurado por Franco a sangre y fuego.

Durante los 20 días que permaneció agonizante en el Hospital, en la sala de beneficencia, Cipriano estuvo permanentemente custodiado por la Guardia Civil, y los familiares no fueron avisados en ningún momento. Ni siquiera cuando murió sus familiares pudieron verle. Su madre (que se había desplazado desde Loja) suplicó una y otra vez ver a su hijo, pero solo recibió puntapiés e insultos. Cipriano fue enterrado en una fosa común de beneficencia en el Cementerio General de Reus el 20 de Septiembre de 1973.

Nada salió en la prensa, no hubo ninguna denuncia del cuerpo médico por las causas de aquel salvaje envenenamiento, no hubo ninguna investigación por su muerte. El hecho fue celosamente silenciado por los responsables de la Guardia Civil y de la propia Dictadura. La estricta clandestinidad en que se movían los militantes del PCE (m-l) y del FRAP, y el hecho de que la totalidad de los compañeros de Cipriano estaban detenidos y fueron encarcelados, hicieron posible que su asesinato pasara casi desapercibido. El 6 de Octubre, una pequeña nota en LE MONDE hacía referencia a la detención, torturas y muerte de Cipriano Martos.

Aquellos salvajes hechos continúan hoy sin esclarecerse, y sin que sus responsables sean investigados y juzgados por torturas y asesinato. Los detalles son perfectamente conocidos y solo hay que detener e interrogar a los 7 Guardias Civiles (si es que siguen vivos) que aquellos funestos días estaban en el cuartel de Reus, para delimitar responsabilidades penales. Y a partir de ahí exigir responsabilidades, por escalafón, a todos los jerifaltes de la Dictadura Franquista en Reus, Tarragona y Cataluña, que permitieron ese cruel asesinato y lo escondieron en las cloacas del estado.

Antonio Martos, hermano de Cipriano, registró en 2014 su querella por aquel asesinato en el Juzgado Argentino de la jueza Maria Servini. El 30 de Agosto de 2016 por orden de la Jueza argentina, el juzgado número 4 de Sabadell tomó declaración a Antonio Martos en el marco de la “Querella Argentina” que se sigue contra los responsables de La Dictadura por crímenes de Lesa Humanidad cometidos durante el franquismo.

A día de hoy todo sigue igual. El próximo domingo 17 de Septiembre se celebrará un nuevo Homenaje a Cipriano Martos en el Cementerio de Reus. Nuevamente será recordado su compromiso antifranquista. Y, por supuesto, se pondrá de manifiesto la impunidad del franquismo y sus secuaces.





L'Antonio Martos i la seva dona Araceli davant la porta dels Jutjats.


Ha estat una jornada pel record per a totes les companyes i companys de la Xarxa Catalana i Balear de Suport a la Querella Argentina i per a les companyes i companys de militància d'en Cipriano Martos. L'Antonio Martos ha declarat en el marc de la Causa 4591/10 i a requeriment de la jutgessa María Servini tot denunciant la mort del seu germà Cipriano Martos causada per les greus lesions patides a la caserna de la Guardia Civil de Reus, després de la seva detenció i tortura. Parlem de l'any 1973, de la ingesta d'un líquid corrosiu que el va dur a l'hospital on va agonitzar durant vint dies fins a la seva mort. Amb aquesta declaració i la seva participació en l'anomenada querella Argentina l'Antonio només vol arribar a saber tota la veritat i que es faci justícia. 

Cipriano Martos ha estat descrit per a tothom que el va conèixer com a una persona bona i generosa, compromesa i honrada. Va ser un sindicalista de l'OSO, membre del PC-ML i del FRAP, un lluitador antifranquista.






L'Antonio entrant al Jutjat Nº 4 de Sabadell acompanyat de la nostra companya i advocada Pilar Rebaque.




El nostre company i portaveu Felipe Moreno. 


Foto de família amb totes i tots els que hem volgut donar el nostre suport a l'Antonio.


Links notícies:

http://ccaa.elpais.com/ccaa/2016/08/30/catalunya/1472547399_630078.html


http://www.naciodigital.cat/noticia/114800/justicia/argentina/investiga/assassinat/caserna/guardia/civil/reus/1973


http://www.lavanguardia.com/internacional/20160830/404284036965/antonio-martos-acusa-al-estado-de-silenciar-la-muerte-de-su-hermano-en-1973.html


http://www.publico.es/politica/le-detuvieron-le-interrogaron-y.html


http://www.diaridesabadell.com/un-sabadellenc-demanda-justicia-per-la-mort-del-seu-germa-antifranquista-durant-un-interrogatori-policial-al-1973/


http://www.vilaweb.cat/noticies/ampliacioun-vei-de-sabadell-declara-en-la-causa-argentina-i-demana-que-es-reconegui-el-mal-que-es-va-fer-durant-el-franquisme/


http://www.diarimes.com/noticies/reus/2016/08/30/antonio_martos_acusa_estat_silenciar_mort_del_seu_germa_1973_7796_1092.html




La història d'en Cipriano Martos pel periodista i investigador Roger Mateos. Veure vídeo gravat en l'acte homenatge pictòric dut a terme a Reus el 16 de juliol de 2016 .




'Va morir com un màrtir i no va delatar ningú'


L'homenatge a Cipriano Martos reuneix els protagonistes del crim feixista perpetrat l'any 1973 i que està sent investigat per la Justícia argentina.

16 de Juliol de 2016, per Jordi Siré





  • Mural en homenatge a les víctimes del franquisme
    Reusdigital.cat


"Massa noble i confiat amb tot el món. Abans li faltaria a ell una pesseta que a qualsevol altre". Antonio Martos tenia 32 anys quan el seu germà, Cipriano, va ser torturat i mort a Reus per la Guàrdia Civil, el 17 de setembre del 1973, per ser militant del FRAP (Frente Revolucionario Antifascista y Patriota). O el que és el mateix, per la seva condició de lluitador per la democràcia quan aquest país encara tenia l'obligació d'alçar el braç i no badar boca, no fos cas que te la trenquessin. L'homenatge dut a terme aquest dissabte a l'avinguda Comerç del Barri Gaudi ha permès rescatar el seu cas de l'amnèsia de la memòria històrica i l'arxiu processal de casos no resolts ocorreguts durant el feixisme. Almenys fins ara, perquè la seva família, a qui li ha costat molt deixar la por enrere, s'ha acollit a l'única porta oberta per la Justícia que li queda. I no és espanyola. La seva és una de les 500 querelles criminals investigades a hores d'ara per la jutgessa argentina que, emparada per la Justícia Universal, ha decidit posar noms i cognoms a la barbàrie del franquisme durant la forquilla que abasta el 17 de juliol de 1936 (data de l'aixecament colpista a Canàries i les colònies africanes) i el 14 de juny de 1977, primeres eleccions democràtiques després de la República.

"Ja ha sortit l'exhortament des de l'Argentina per a què el seu germà ratifiqui la querella, i a partir de llavors la jutgessa podrà començar a demanar informació als estaments governamentals espanyols, que fins ara ens han negat reiteradament el nom dels agents que el van detenir al·legant la llei de Protecció de Dades. Sabem que té 90 tomos amb documentació procedent de tot l'Estat –cal tenir present que disposa, a més, d'entre 600 i mil denúncies presentades a la Fiscalia argentina a qualsevol dels consultats d'aquest país-, però esperem que la jutgessa sigui ràpida a l'hora d'obrir el judici oral per procés penal contra els responsables de la mort de Cipriano", explica Felipe Moreno. Ell és un dels portaveus de la xarxa catalana i balear de suport a l'associació de víctimes del franquisme personades davant els tribunals d'aquest estat sud-americà. No és una tasca fàcil. Perquè entre altres coses la primera documentació a partir de la qual van haver de començar a desllorigar el crim de Cipriano va ser una mentida: la de la causa de la mort. "Hemorràgia interna", va ser l'epitafi administratiu, habitual en els casos de mort inexplicable dels sospitosos habituals. Certament, no li faltava raó. El problema, però, és que va ser produïda pels cops que li van donar i per obligar-lo a ingerir una beguda corrosiva mentre estava sotmès a un interrogatori al quarter de la Benemèrita a Reus.

El seu cas s'ha visualitzat aquest cap de setmana gràcies a l'interès de Lourdes Lousard. Aquesta artista va presentar al centre cívic de Sant Andreu un projecte, finalment premiat i dotat de fons, destinat a recuperar les pintades de la Transició. La seva petició de trobar un mural on representar les relacionades amb Cipriano es va vehicular a l'Ajuntament de la capital del Baix Camp per mitjà de la CUP. "És un període que m'interessa perquè permet entendre el moment actual. Podem veure què s'ha aconseguit i què no, i comprovar com s'han acabat pervertint alguns dels desitjos", afirma la representant d'una nova generació de compromesos. La trobada amb el cas de Cipriano va ser casual, a través d'una consulta per internet. El seu record es visualitza amb el recordatori de diverses pintades "dutes a terme pel FRAP a la sortida cap a l'autopista de Reus i que tenien prop d'uns trenta metres de llarg. Aquesta era una de les principals línies d'actuació del partit", comenta l'artista. Les cites recuperades, un clàssic de l'època: 'Ni Franco, ni Rey ni Yankys. Abajo la monarquía del pelele Juan Carlos', en la que s'integra gràcies a globus plens de pintura l'acte de protesta dut a terme per membres del FRAP davant del consolat espanyol a Hendaia dies després del seu assassinat. El següent pas ha de ser la recreació del mural pintat de forma anònima "i en un lloc que encara no he identificat de Reus en forma de recordatori de la seva mort deu anys després. Vull fer-lo exactament igual, per a què la gent doni un salt en el temps i es comenci a fer preguntes".

El nom del projecte porta el nom de 'Ninguno', en referència a la negativa de Cipriano de donar el nom de cap dels seus companys en la captivitat. "Va morir com un màrtir i un heroi. No ens va delatar a ningú", comenta amb ulls plorosos Joan Miró. "Jo col·laborava amb el partit, ja havia sigut detingut el 1970 per ser sospitós de ser membre del PCE i m'encarregava d'organitzar llavors Unió de Pagesos. Per això es pensaven que el responsable d'haver fet les octavetes era jo".

Les octavetes... Aquest va ser l'inici de tot. "El meu pare conduïa el cotxe amb el qual van anar juntament amb Cipriano a Igualada a repartir propaganda en suport d'una empresa que estava en vaga. Va ser un error, perquè era un SIMCA color 'butano' molt cridaner i al sortir de la fàbrica algú va delatar el vehicle i la matrícula". El relat pertany a Ester Carrilero, filla del Pascual, que va acabar també trinxat per l'interrogatori fins al punt "que el van acabar destrossant físicament i mentalment. La meva mare, amb tres fills llavors, es va haver de posar a l'esquena la feina de venedor de sabates del meu pare i pujar-nos a tots". Ara la família està preparant la documentació per presentar també una denúncia davant la justícia argentina.

Com que la matrícula estava 'doblada', és a dir, era falsa per precaució, entre els detinguts en un primer moment hi figurava també una selvatana que tenia un vehicle idèntic. Ella va ser una de les prop de sis persones que també van ser capturades en aquest municipi, entre els quals figuraven el propi Miró, el Quim Masdeu, el Rafael Falcón o l'Ignasi Carnicer. "En un moment donat Cipriano va negar amb el cap que em coneixia, quan jo estava en un dels calabossos de la Guàrdia Civil –rememora Miró-. Llavors vaig veure com plens de ràbia l'omplien de cops de peu a les costelles i acabava traient sang per la boca. Ell sabia qui era jo, però no va dir res mentre els agents cridaven 'Sí que lo conoces, hijo de puta' quan l'apallissaven".

El Cipriano coneixia els avantatges de la discreció. "Ell i jo vivíem a casa d'una cosina germana", recorda el seu germà. "I vaig començar a sospitar alguna cosa perquè tot i que érem solters, ell sempre arribava tard per les nits i s'aixecava molt aviat abans d'anar a la feina. Ell sempre em deia que era culpa dels amics. No volia que ens impliquessin". L'Antonio, persona humil, recorda les puntades de peu que li van donar a la seva mare els membres de la Guàrdia Civil que taponaven l'entrada a l'Hospital Sant Joan on es trobava ingressat el Cipriano. Li van negar l'accés al seu fill. Ara, amb el temps, no busca venjança. Perquè "qui va donar les ordres ja està mort. Només pagaria la part del pal més dèbil". Ara bé, reclama Justícia. Encara que vingui de l'altra costat de l'Atlàntic.








Antonio Martos con la abogada de la querella argentina Ana Messuti en la una de las concentraciones de la Mesa de Catalunya d'Entitats Memorialistes. 
 

Ana siempre ha destacado la importancia de este caso en la causa 4591/10 por los delitos de genocidio y/o crímenes de lesa humanidad cometidos en el estado español por la dictadura franquista entre el 17 de julio de 1936 y el 15 de junio de 1977. Causa que instruye la jueza María Romilda Servini de Cubría en el Juzgado Nacional en lo Criminal y Correccional Federa número 1 en la ciudad de Buenos Aires. Esto ha sido posible por el principio de Justicia Universal, en virtud del cual resulta posible la persecución penal por parte de la justicia argentina de este terrible tipo de crímenes, que constituyen una violación de los derechos humanos y que son imprescriptibles.
 


Cipriano Martos, un crimen del franquismo que resurge del olvido

Fue detenido en 1973 por difundir propaganda contra el régimen. Murió tras ser obligado a beber ácido en el cuartel de la Guardia Civil de Reus. Tenía 28 años, era encofrador y comunista.

Antonio Martos, hermano de Cipriano, en el cementerio de Reus, junto a la losa en homenaje y recuerdo al sindicalista fallecido en 1973.
 Publicado: 22:10 - 07/12/2014
Ni siquiera el doctor Eduard Prats Alonso, una eminencia médica en Reus, recuerda ahora haber atendido en el Hospital Sant Joan a Cipriano Martos Jiménez por las heridas que le provocó el ácido que le obligaron a ingerir en la casa cuartel de la Guardia Civil. «Pacientes así habré atendido a cuatro o cinco pero no puedo aportar nada más. Yo le debí atender, sí, pero la visión del profesional hace abstracción del hecho político. Tienes un paciente que ha ingerido eso y le prestas la atención necesaria, sin pensar en el hecho social o político. Yo aún no era especialista en digestivo. Debía estar haciendo alguna sustitución», recuerda ahora, 41 años después de la muerte de Cipriano, justo cuando se ha sabido que la justicia argentina investigará aquel fallecimiento oscuro y aún por aclarar.


Martos, sindicalista y activista comunista, murió tras beber ácido en el cuartel de la Guardia Civil de Reus, después de ser arrestado por repartir propaganda antifranquista. Cuatro décadas después, aún no se sabe quién le suministró el líquido corrosivo. Ahora la juez María Servini deberá arrojar luz sobre todo lo que rodeó a los últimos días de la vida del granadino Cipriano Martos.

Emigrar para ganarse la vida
Prueba de la nebulosa que envolvió los hechos es otra declaración, en este caso la de Octavio Chiapella, el forense que le practicó la autopsia y que dice no recordar circunstancias especiales en aquel proceso. «Ha pasado mucho tiempo, ya no me dedico a hacer autopsias», dice.
Tanto los nombres del doctor como del forense aparecen en la documentación que forma parte de la investigación. Sin embargo, la pregunta clave es: ¿quién fue realmente Cipriano Martos y qué hacía en Reus?. La capital del Baix Camp fue la última estación de un ajetreado y precoz periplo por varios lugares en busca de un empleo para ganarse la vida.

La llegada a Reus
Nacido en Huétor-Tájar (Granada) el 5 de julio de 1945, hijo de una humilde familia de jornaleros del campo, tuvo que emigrar pronto para huir de la miseria de posguerra. Cipriano, que trabajó desde los 11 años en el campo, se fue pronto de casa: fue jornalero en Morón de la Frontera (Sevilla), minero en Teruel, empleado en fábricas textiles de Sabadell y Terrassa y, por último, encofrador en Reus. Según explicó él mismo en sus declaraciones en el auto de prisión, pudo llegar a la capital del Baix Camp «cuatro o cinco meses» antes de que sucedieran los hechos, esto es, entre marzo y abril de aquel 1973.
Ya por entonces, espoleado por la situación de precariedad, opresión y represión de la dictadura, había forjado su espíritu contestatario con militancias varias: desde joven estuvo afiliado a los sindicatos CCOO (Comisiones Obreras) y OSO (Oposición Sindical Obrera). Era también un republicano que militaba en el PCE (M-L) (Partido Comunista Español Marxista- Leninista) y en el FRAP (Frente Revolucionario Antifascista y Patriota).
Martos trabajaba para la empresa Ramón Cubero S. A., con sede en el número 1 de la calle Macià Vila. Fue precisamente en ese lugar donde le detuvieron. Así reza el atestado: «Acudió sobre las 14 horas de hoy 25 de agosto de 1973, siendo detenido y trasladado hasta este acuartelamiento de Reus para ser interrogado sobre el lanzamiento de propaganda antirégimen». En ese punto la Guardia Civil montó «servicio de apostadero», igual que en su vivienda, que «no frecuentaba mucho» y que estaba ubicada en el número 2 de la calle Pubill Oriol. Así consta en el relato de la documentación, en este caso bajo la firma de Braulio Ramos Ferreruela, por entonces teniente de la línea de la Guardia Civil de Salou, y que aquellos días también era el «mando accidental de la primera compañía de Reus».

Una redada en varios puntos
A Cipriano se le acusaba de haber repartido «propaganda subversiva» en Igualada la noche del 10 de aquel mes de agosto. Fue detenido en el marco de una redada en Reus (y en otros puntos de la provincia como La Selva del Camp o Tarragona) que implicó a más personas, integrantes de aquel círculo de comunistas en el que Cipriano, pese a llevar sólo unos meses en la ciudad, ya se desenvolvía. Nombres como Pascual Carrilero, Rafael Falcón y Joaquín López también fueron detenidos e interrogados. Ellos aparecen, a veces entre apodos, como «elementos principales de una célula» que repartía propaganda por diversos puntos. Otros motes como ‘El de Flix’, ‘El Juan’, ‘El Lucas’ o ‘El de Morell’ también transitan por unas páginas plagadas de órdenes de registros en sus domicilios y relación del abundante material encontrado y vinculado a propaganda de izquierdas y críticas al régimen.

El ‘cóctel de la verdad’
En esos círculos más o menos cerrados se movía la vida de Cipriano, en base a citas en el paseo Prim o en su propio piso de la calle Pubill Oriol. La documentación también hace referencia al complicado estado de salud de Cipriano. Tras dos días de tortura en la casa cuartel, fue obligado a ingerir el llamado ‘cóctel de la verdad’, un líquido definido en algunos documentos de la investigación como «cáustico ácido» y «ácido corrosivo».
Esa circunstancia trastocó por completo los hechos e incluso sus declaraciones. Aquel veneno le abrasó por dentro y él fue trasladado al Hospital Sant Joan. El informe del doctor y el parte del centro hablan de «un pronóstico grave»: «vómitos oscuros, dolor abdominal, quemaduras de aspecto blanquecino en cara interna de labios y lengua». «No se encuentra en condiciones de declarar», añade el informe.
Aún sin recuperarse, fue trasladado a las dependencias de la Guardia Civil. Allí continuaron los interrogatorios con violencia e incluso le pudo ser suministrado otra dosis del ácido letal. En la documentación no queda claro el proceso según el cual ingirió el líquido que acabaría con él ni tampoco los nombres de los responsables. El resultado es que Cipriano ya no se pudo recuperar. Estuvo luchando varios días por su vida, hasta que finalmente falleció en el Hospital Sant Joan, a la edad de 28 años.

Una familia destrozada
Según su certificado de defunción la causa de la muerte fue el clásico «hemorragia interna». Su muerte dejó a unos padres y hermanos destrozados que no pudieron despedirse de él. Su madre y su hermano intentaron verlo en el hospital y, según cuentan, los guardias civiles se lo impidieron amenazándolos con violencia. La madre de Cipriano, de rodillas y llorando, suplicó una y otra vez por su hijo pero al parecer solo recibió puntapiés e insultos.
Cipriano fue enterrado en una fosa de beneficencia en el Cementerio General de Reus el 20 de septiembre de 1973. Lo sepultaron sin la presencia de sus seres queridos y en un total secretismo. «Fue una forma de silenciar su caso», explica la investigadora María José Bernete. La noticia entonces sólo se conoció en ámbitos políticos concretos y muy reducidos. Se tardó tiempo en saber qué había ocurrido realmente y en que los afines a la ideología de Cipriano empezaran a reivindicar su figura.
Su cuerpo continúa en el cementerio de Reus. Allí sus compañeros de militancia del PCE le erigieron una losa de mármol. Allí ha ido a visitarle su hermano Antonio en varias ocasiones, en actos mezcla de homenaje y denuncia, siempre con la intención de que se haga justicia. Los juzgados de Argentina tendrán la próxima palabra para saber cómo murió Cipriano Martos, el sindicalista granadino que encontró en Reus su último destino y que se ha erigido ya en un icono de la lucha por las libertades.

'Te consideraban sospechoso sólo por tener estudios'

En paralelo a la captura de Cipriano, varios vecinos de La Selva del Camp fueron detenidos y acusados de los mismos delitos. Ahora narran los interrogatorios y las torturas padecidas. 


Publicado: 16:44 - 08/12/2014

El trágico desenlace de Cipriano Martos acabó eclipsando varias detenciones y torturas efectuadas a otros ciudadanos por aquellos días. La redada en Reus se completó, de forma más o menos simultánea, con otras en Tarragona y en La Selva del Camp. «Iban detrás de una célula del FRAP. Nosotros no éramos pero aprovecharon para cogernos. Nos ponían en el mismo saco», explica Joaquim Masdeu, un vecino de La Selva que fue uno de los detenidos en aquel momento.
Fueron inculpados de supuestos delitos de propaganda ilegal y asociación ilícita. «Por alguna razón figurábamos en una lista de sospechosos que elaboraba la Guardia Civil. Parece ser que yo era sospechoso porque tenía estudios y porque escribía en el Correo Catalán y alguna vez denunciaba cosas», cuenta Masdeu, que se libró a última hora de los interrogatorios y de los más que probables maltratos. «Primero entraron Ignasi Carnicer (posteriormente fue alcalde de La Selva) y Maria Teresa Feliu. En ese momento ya llegó el médico del pueblo y más gente y se paró aquello. También llegó la noticia de que un chico había bebido lejía y estaba grave», cuenta en referencia al propio Cipriano Martos, interrogado y torturado casi a la vez que ellos. «Nunca le llegamos a ver», reconoce Masdeu, que junto a Carnicer fue detenido por la Guardia Civil en una reunión de la junta del Ateneu.

La lucha por la libertad
Quien sí recibió maltratos fue Maria Teresa Feliu, hoy juez de paz en La Selva del Camp. «Yo ya había sido detenida antes por la Policía. Nos tuvieron 72 horas en un cuartelillo, primero en Reus, después en Salou y finalmente ya en la cárcel». ¿Por qué acabó detenida? «Ellos no te lo decían. Yo era activista sindical pero no pertenecía al FRAP. A nivel de pueblo luchaba por la libertad de expresión, por hacer que la gente pensara por sí misma. Creo que si estabas un poco integrado en el movimiento local ya levantabas sospechas».
Feliu acabó recibiendo maltratos: «Me hicieron la rueda del cigarro. Te ponían en medio de varios de ellos y te iban empujando y te podían quemar con el cigarrillo. También me hicieron la tortura de los pies. Te hacían arrodillar y con los pies descalzos te pegaban en los dedos con toallas mojadas para no dejar marca. Al final me quedaron tan inflados que no me podía ni calzar. Te preguntaban cosas pero no podías decir nada».
«Nos acusaban de pertenecer al FRAP y yo ni sabía qué era aquello», comenta Masdeu. «La Policía te maltrataba pero sólo psicológicamente. A mí no me pusieron un dedo encima. En cambio, la Guardia Civil sí, sí era algo físico», admite Feliu. Otros vecinos de La Selva como Joan Miró y Joan Domingo también fueron detenidos. Algunos quedaron en libertad y otros fueron llevados al Tribunal de Orden Público. Hubo sobreseimiento y quedaron libres, algunos con fianza.

‘Aquello me dio más fuerzas’
«A mí todo aquello me acabó dando más ánimo, en el sentido de estar más que convencida de que la dictadura tenía que desaparecer. Haciendo estas cosas aún te daban más ganas de ir en contra del régimen», recuerda ahora Feliu. Ellos protagonizaron historias olvidadas y también paralelas a las torturas que recibió Cipriano. «Nosotros de aquello nos enteramos después, por la gente de fuera. Supimos que le habían hecho tragar líquido y, conociendo lo que hacía en aquellos momentos la Guardia Civil, era algo creíble del todo», explica Feliu.
Sea como sea, parece que el final fatal de Cipriano pudo cambiar, en parte, el destino de aquellas otras personas capturas y torturadas al mismo tiempo. «Cuando estábamos allí no sabíamos cómo acabaría todo. Que muriera Cipriano quizás sí que cambió las cosas e influyó en nuestra situación», zanja Masdeu. Sus fichas también forman parte de la documentación que configura el caso de Cipriano Martos.

Argentina verá el caso del obrero obligado a beber ácido en una casa cuartel en 1973.


La denuncia se presenta este jueves en presencia del hermano de la víctima, Antonio, que denuncia el olvido sistemático al que condenan los políticos españoles a las víctimas del franquismo



PATRICIA CAMPELO Madrid 27/11/2014 10:19  Público.es

Ha pasado toda una vida tratando de esquivar la censura para que la historia de su hermano Cipriano, un obrero antifranquista torturado hasta la muerte en la casa cuartel de Reus, Tarragona, en 1973 fuera pública. Incluso uno de los cauces que trató de abrir fue en el programa radiofónico Encarna de Noche (1978-1983) de Radio Miramar. "Llamé tres o cuatro veces y cuando les decían quién era y lo que quería contar me colgaban el teléfono", revela Antonio Martos, de 73 años.

"La prensa y las autoridades civiles lo sabían, pero hacían como si no se enteraran", lamenta. Ahora agradece el interés sobre el caso de su hermano, que ha sido investigado de forma exhaustiva e incluido en la querella contra el franquismo que sigue su curso en Argentina y cuyo último paso ha sido la petición de 20 órdenes de detención contra altos cargos de la dictadura.

Cipriano Martos, natural de Loja, Granada, tenía 30 años y trabajaba como encofrador cuando fue detenido por la Guardia Civil el 25 de agosto de 1973. Fue trasladado a la casa cuartel de la localidad para ser interrogado por una acción de reparto de propaganda con mensajes contra la dictadura. Le sometieron a torturas, pero no delató al resto de compañeros y el segundo día de reclusión en la casa cuartel fue obligado a ingerir el conocido como ‘cóctel de la verdad': un líquido definido en algunos documentos de la investigación como "cáustico ácido" y "ácido corrosivo".

El veneno le abrasó por dentro y fue trasladado al hospital del municipio, ingresado en la sala de beneficencia y atendido por diferentes médicos. Según la investigación que acompaña a la querella, dos días después del ingreso, y a pesar de sus dificultades para comunicarse, el juez le tomó declaración. Cipriano falleció a las dos semanas, el 17 de septiembre, y el certificado de defunción que se aporta en la querella alude a una "hemorragia interna".
En todo ese tiempo, su madre y su hermano, que se habían trasladado desde Granada, no pudieron ver a Cipriano. "Llamaron a mi familia diciendo que estaba muy malo, y mi madre y mi hermano vinieron a Reus. Recuerdo hablar con mi madre por teléfono y ella decirme que no fuera al hospital porque ya estaba todo hecho, que ellos no habían podido hacer nada y que yo tampoco lo iba a hacer", relata Antonio a Público con la voz entrecortada. "Se tuvieron que volver a Granada sin saber qué había pasado", lamenta. La madre de Antonio y Cipriano suplicó llorando a la Guardia Civil que la dejaran pasar a ver a su hijo. "Se arrastraba como podía escalera arriba, a gatas, y la tiraban de un puntapiés para abajo", detalla Antonio, que residía entonces en Sabadell. "Ella murió con toda la pena del mundo por no haberse hecho justicia", deplora.


Cipriano, republicano de ideas, había militado en los sindicatos Comisiones Obreras y Oposición Sindical Obrera así como en el PCE (marxista-leninista) y en el Frente Revolucionario Antifascista y Patriota (FRAP), todo ello como consecuencia de la precariedad y opresión que había visto de cerca trabajando de jornalero en Morón de la Frontera (Sevilla), en las minas de Teruel y en las fábricas textiles de Sabadell y Terrassa (Barcelona).

Su cuerpo sigue en el cementerio de Reus, donde sus compañeros de militancia del PCE (marxista-leninista) le erigieron una losa de mármol en 1979. El pasado abril, militantes de varias asociaciones de memoria histórica de Catalunya colocaron sobre la losa unas baldosas con los colores de la bandera republicana y una fotografía de Cipriano. "Lo hicimos en nombre de Joan Aguirrezábal [recientemente fallecido] para Cipriano y así honrar la memoria de los dos, que fueron compañeros de militancia", aclara Bernete. Asimismo, colocaron una placa con las palabras "verdad, justicia, reparación".

En busca del nombre de los guardias civiles

La denuncia del caso de Cipriano Martos, que se presenta al público este jueves, viaja para Argentina acompañada de la partida de defunción y de parte del expediente judicial incoado en Reus e incluido en la causa seguida por el Tribunal de Orden Público, "por propaganda subversiva", a los compañeros de Cipriano. "Estos documentos custodiados por el Archivo del Centro Documental de la Memoria Histórica, de Salamanca, vienen con los datos disociados, es decir, con todos los nombres y apellidos suprimidos, como es habitual en este tipo de documentación", explica Bernete.
El nombre de los guardias que intervinieron en el asesinato de Cipriano, en cambio, deberá resolverse en el marco de la investigación judicial que instruye la jueza argentina María Servini. "Él fue detenido por miembros del cuerpo de la Guardia Civil y llevado a las dependencias del cuartel de Reus de las que salió para ingresar en el hospital. Aunque tenemos identificados a algunos de los números que intervinieron en la operación en la que se le detuvo, al no poder acceder a cierta documentación no podemos acusar a ninguno de ellos como responsables directos de lo que le sucedió a Cipriano", aclara la investigadora y miembro de la Red Catalana y Balear de Apoyo a la Querella Argentina. "El proceso judicial abierto en Buenos Aires tendrá que solicitar la documentación que a nosotros nos deniegan en cumplimiento de la legislación vigente", subraya.

Antonio, por su parte, que continúa viviendo en Sabadell, asegura no tener "muchas esperanzas" tras ver el rechazo del Gobierno de Mariano Rajoy a cumplir con las órdenes de detención solicitadas por la justicia argentina. "Siguen en sus trece de no desmontar la fortaleza que tienen, pero les diría que si esto les hubiera pasado a alguno de ellos, todo sería diferente", reclama. "Esto es algo que no se puede olvidar, y se lo digo hasta al político más ‘duro de mollera', si le hubiera pasado a él no lo olvidaría", remacha Antonio y, al mismo tiempo, asegura tener claro que en caso de lograr alguna solución para las víctimas "llegará desde fuera".

Cipriano Martos en el diario Ara, sábado 3 de mayo de 2014




Traducción al castellano 

La muerte atroz de Cipriano Martos: un caso no prescrito.

El asunto del militante del FRAP torturado por la Guardia Civil en Reus en 1973 puede acabar en la querella argentina.

La secuencia es escalofriante. El 25 de agosto de 1973, el obrero de origen granadino Cipriano Martos es detenido y enviado a los calabozos de la casa cuartel de la Guardia Civil de Reus. Horas y horas de interrogatorios en vano: el joven militante del Frente Revolucionario Antifascista y Patriota (FRAP) encaja las torturas sin revelar datos que puedan comprometer a sus compañeros de lucha. Los agentes optan por la solución más drástica: lo denominan el licor de la verdad, una poción de castigo para aterrorizar a los más obstinados. Le hacen ingerir una corrosiva combinación de ácido sulfúrico y gasolina, parecida a los ingredientes del cóctel Molotov.

El efecto devastador del veneno obliga a los agentes a trasladar urgentemente a Martos al Hospital San Juan de Reus. Es el día 27 de agosto. El equipo médico le salva la vida, pero poco después del lavado de estómago los uniformados se lo llevan, todavía medio aturdido, nuevamente a la casa cuartel y se reemprenden las sesiones. Martos sigue sin abrir la boca. El tóxico que se había tenido que tragar le va abrasando los conductos digestivos y a sus verdugos no les queda más remedio que volver a ingresarlo al día siguiente de habérselo llevado del hospital.

Con el aparato digestivo destruido, Martos muere el 17 de septiembre fruto de hemorragias internas. Enterados su madre y uno de sus hermanos se desplazan a Reus procedentes de Loja, un pequeño pueblo de la provincia de Granada donde Martos había nacido hace 28 años. La mujer, desesperada, suplica por reencontrarse con su hijo en el hospital, pero un guardia civil les prohíbe el paso y los expulsa a puntapiés. Ni tan siquiera les permiten ver el cadáver. La madre insiste, hasta que un agente pone su dedo índice en la pistola que lleva ceñida a la cintura para advertirle de lo que le espera si pretende indagar. Cipriano Martos es enterrado secretamente en una fosa del cementerio General de Reus. Nada hacía pensar entonces a los responsables del asesinato que algún día se les buscaría la pista.

El resquicio penal argentino

El caso, nunca investigado por ninguna instancia oficial, ha aflorado ahora gracias a las gestiones de la red catalana y balear de apoyo a la querella argentina contra los crímenes del franquismo. Todo arranca cuando en el 2010 familiares de víctimas y entidades de defensa de los derechos humanos interponen una querella ante un juzgado penal de Argentina. Poco a poco se han ido sumando centenares de denunciantes y pronto puede ser el turno de los Martos.

Antonio, hermano de la víctima, en colaboración con la red de querellantes, ha comenzado la búsqueda de datos, testimonios y expedientes que documenten suficientemente el caso para poderlo llevar a la justicia argentina. Antonio Martos pide “un poco de humanidad” para que se pueda hacer justicia. Esta semana ha visitado Reus para difundir su trabajo y asistir a un pequeño homenaje ante la antigua casa cuartel donde fue torturado su hermano.

Uno de los más activos en promover la recuperación de la memoria de Cipriano Martos es el portavoz de la CUP en Reus, David Vidal, para quien –según explica a Ara- la ley de amnistía de 1977 “sirve todavía hoy” de paraguas para los autores de “crímenes escalofriantes” durante la dictadura franquista. La querella quiere poner fin a la “impunidad”, afirma también a Ara Felipe Moreno, coordinador de la red catalana.

Un grupo de historiadores de Reus ya se han puesto a trabajar para ofrecer una base documental. Disponen de la partida de defunción, un informe hospitalario, el registro del cementerio y, el último hallazgo, el sumario del caso, que ha permitido conocer nuevos detalles. El joven granadino, que a los 11 años ya cultivaba los campos andaluces, huyó buscando una vida más digna, primero en las minas de lignito de Teruel, después en las fábricas de Sabadell y Terrassa y, finalmente, de encofrador en Barcelona y Reus, donde residía. Opuesto al régimen, inició su militancia marxista-leninista a los 23 años. Y fue un reparto de folletos del FRAP en Igualada el origen de su detención, según relata Frederic Samarra, uno de los historiadores que sigue la pista. El reto es ahora identificar a los verdugos.

 Homenaje en Reus a Cipriano en la manifestación por el 1 de mayo de 2014.
















El ideal.es 




La CUP de Reus lamenta el poc reconeixement a Cipriano Martos i Garcia Oliver

En motiu del 40è aniversari de la mort de Cipriano Martos, la Candidatura d’Unitat Popular creu que l’Ajuntament de Reus hauria de realitzar un exercici de recuperació de la memòria històrica, que dignifiqui a aquells reusencs i reusenques que van tenir un paper destacat en la defensa dels drets dels treballadors i treballadores al llarg de la nostra història.
El portaveu de la CUP, David Vidal ha volgut recordar la Junta de portaveus que es va celebrar el mes de maig de 2012 a l’ajuntament de Reus, on varen presentar una proposta que girava entorn el reconeixement institucional a les figures de Cipriano Martos i Joan Garcia Oliver. El govern va descartar retre un mínim homenatge a Cipriano Martos com va proposar la CUP. En aquella mateixa junta , es va aprovar la col·locació d’ una placa en record de Joan Garcia Oliver a la casa on va néixer, però en cap cas la proposta de reconèixer-lo com a fill il·lustre. A dia d’avui aquesta placa que retrà homenatge encara no ha estat col·locada.
La formació de l’esquerra independentista lamenta que l’anterior, i l’actual govern de la ciutat, no hagin destacat mai aquestes figures. Cal recordar que Cipriano Martos va ser la única víctima mortal a Reus en el període anomenat com a tardofranquisme i que fou torturat fins a la mort de manera salvatge a l’actual caserna de la Guardia Cívil sense delatar cap dels seus company/es . Recentment la mateixa caserna on es va torturar fins la mort Cipriano , va ser rehabilitada per l’Ajuntament de Reus amb diners sorgits del pressupost municipal per un import aproximat de 70.000€.
  • Cipriano Martos va ser detingut per la Guàrdia Civil a Reus (Tarragona) en una caiguda del FRAP en aquesta província. Una caiguda que seria més tràgica que les altres. Va ser detingut el 30 d’agost (de 1973) i sotmès a tortures des del primer moment. Va ser obligat a beure el contingut d’un còctel Molotov, a resultes de la qual cosa va ser conduït a un hospital perquè li fessin un rentat d’estómac. Encara sense recuperar-se, va ser conduït de nou a les dependències de la Guàrdia Civil on van continuar les “sessions” i, per segona vegada, li va ser administrada a cops la mateixa “beguda”. Cremat per dins, no va poder sobreviure. Va morir el 17 de setembre. Ni els seus pares, ni els seus germans, ni el seu advocat van poder veure el cadàver, que va ser enterrat en secret al cementiri de Reus.
Cipriano Martos havia començat a treballar als 11 anys, al camp, de sol a sol. Va ser bracer, juntament amb el seu pare i germans, a Morón de la Frontera (Sevilla), a les terres d’un aristòcrata; va ser miner a les mines de lignit de Terol, després va passar a Catalunya on va treballar en el tèxtil a Sabadell i Terrassa, membre del PCE (ml), després, va estar en la construcció a Barcelona i Reus, on va acabar la seva vida, que no el seu exemple. El seu itinerari laboral va estar marcat, com el de molts altres treballadors conscients dels seus drets, per les amenaces, els acomiadaments i les “llistes negres”.
La seva activitat sindical la va desenvolupar a CCOO i en la ÓS. La seva mort no es va publicar en cap diari espanyol. A Europa, i gràcies a les informacions que regularment donava a nivell nacional i internacional l’Agència de Premsa Espanya Popular (APEP), enquadrada en el FRAP, “Le Monde” va donar la notícia, encara que amb algun retard. També van denunciar l’assassinat “Liberation” i “Il Manifesto”. El Consolat franquista d’Hendaia va ser atacat dies després: se li van llançar ampolles amb pintura vermella i es van fer grans pintades de ¡Assassins! Cipriano Martos serà venjat. ¡Mort al feixisme! Avui en dia, a la plaça de Sabadell, on va viure, una placa recorda el seu nom i la data del seu assassinat. (...)

http://pobleviu.cat/2013/09/18/la-cup-de-reus-lamenta-el-poc-reconeixement-a-cipriano-martos-i-garcia-oliver/

No hay comentarios:

Publicar un comentario